Orion Penzo pluggar internationell marknadsföring
Det Orion Penzo, student vid internationella marknadsföringsprogrammet, uppskattar med programmet är bredden som utbildningen ger, både vad gäller kunskaper och framtida yrkesroller.
– Här får du plötsligt ett kontaktnät på 200 personer, som är aktiva profiler inom marknadsföring och som är villiga att hjälpa dig i din utbildning och framtida karriär.
Vad har varit det bästa hittills med utbildningen och att studera vid MDU?
– Det är nog två delar. Det ena är variationen i studie- och presentationsupplägget vid utbildningen. Vi har både fått möjlighet att arbeta i grupp och öva vår samarbetsförmåga, men även testa individuellt arbete under eget ansvar. Vi har fått möjlighet att presentera, testa och utvecklas på flera sätt som påminner och förekommer i arbetslivet. Ett perfekt sätt att förbereda oss inför nästa steg efter examen.
– Det andra som jag har uppskattat är gemenskapen som finns vid utbildningen mellan nuvarande och tidigare studenter vid programmet. Under din studietid får du möjlighet att träffa personer som har samma intressen som dig. Här får du helt plötsligt ett kontaktnät på 200 personer som är villiga att hjälpa dig i din utbildning och framtida karriär.
Märker du som student av att universitetet har ett nära samarbete med olika företag?
– Ja, till exempel förekommer gästföreläsningar med aktiva profiler inom marknadsföring. Om du är en engagerad student under din utbildning får du också möjlighet att träffa företag, där du kan knyta kontakter och få en god inblick i vilka möjligheter som finns vid olika arbetsplatser.
– Jag själv har suttit med i IMF-styrelsen på posten näringsliv. I vår förening har vi startat upp en plattform i syfte att upprätthålla den gemenskap som finns från att du påbörjar din utbildning vid internationella marknadsföringsprogrammet, som sedan fortsätter efter att du avslutat dina studier. Genom att ha startat ett community har vi involverat både alumner och studenter som kan engagera sig, genomföra föreläsningar, knyta kontakter och dra lärdomar av varandra.
Vad vill du jobba med i framtiden?
– Miljonkronorsfrågan. Jag tror jag aldrig kommer veta exakt, utan idéerna kommer snarare att utökas. Att vara med i olika sammanhang gör att du får nya idéer som påverkar ditt intresse och vad du vill inrikta dig på framöver. Att vara med i programmets styrelse påverkade exempelvis nu senast min inriktning för framtiden. I dagsläget är jag intresserad av rollen key account manager. Oavsett vill jag arbeta med människor och ha det sociala som en grund i mitt arbete.
Rekommenderar du andra att söka till MDU?
– Absolut. Om du funderar på att studera så våga chansa. Om det inte skulle vara rätt utbildning har du i alla fall testat och säkerligen lärt dig mer om dig själv. Om du vågar testa kommer du ha större chans att lyckas i framtiden. Att våga misslyckas lär du dig på i längden, och om inte annat så hittar du fram till ditt drömprogram. Vad är det värsta som kan hända?
– Marknadsföring är ett stort område och alla har olika uppfattningar vad det innebär. Och ”tyvärr” kan jag meddela att efter att du läst klart programmet har området snarare blivit större än vad det var innan du började studera. Jag ser det dock inte som någon nackdel, eftersom du här får möjlighet att bygga upp en grov bas av kunskaper som sedan öppnar upp för många olika möjligheter. Jag själv visste inte vad jag ville göra innan och på så sätt var det här programmet perfekt, då det fortfarande hade en bredd i vad jag kan jobba med framöver.
Studera internationell marknadsföring
Internationella marknadsföringsprogrammet startar på höstterminen.