Text

Internationella marknadsförings­programmet

  • fiber_manual_record Högskolepoäng 180  hp
  • home Studieort Västerås
  • access_time Tid 3 år  (heltid)
  • timeline Utbildningsnivå Grundnivå

Vill du jobba med marknadsföring behöver du ha koll på både klassisk marknadsföring och nyare trender på internationella så väl som lokala marknader. Med en utbildning i internationell marknadsföring är du redo att fatta beslut om företagets försäljning, inköp, eller marknadskommunikation.


Möt Orion som ser många framtida yrkesroller inom marknadsföring

Det Orion Penzo uppskattar med programmet är bredden som utbildningen ger, både vad gäller kunskaper och framtida yrkesroller. – Här får du plötsligt ett kontaktnät på 200 personer, som är aktiva profiler inom marknadsföring och som är villiga att hjälpa dig i din utbildning och framtida karriär.

Läs mer

Utbildningen

Här kan du kombinera studier i företagsekonomi med språkstudier. Programmets kurser inom företagsekonomi har fokus på marknadsföringsområden, till exempel

  • tjänstemarknadsföring
  • digital marknadsföring
  • marknadskommunikation
  • omvärldsanalys
  • informationsdesign
  • internationalisering

Du lär dig att samla in, sortera, kritiskt granska och analysera information som behövs för att skapa en marknadsföringsstrategi som är både hållbar och framgångsrik. Under utbildningen kommer du träna på att diskutera och lösa problem i grupp samt arbeta med analyser, presentationer och rapporter.

Eftersom en del av kurserna är på engelska, tränar du dig på att läsa, skriva och presentera på engelska.


Studera en termin utomlands

I programmet ingår en termins utlandsstudier. Ta chansen att både bygga upp ett internationellt nätverk och att förbättra dina språkkunskaper. MDU erbjuder utbyten med flera universitet runt om i världen.


Framtid och jobb

Utbildningen gör dig väl förberedd för en karriär inom marknadsföring såväl i Sverige som utomlands. Ditt framtida yrke kan bland annat vara marknadsförare, marknadsansvarig, inköpare, analytiker, projektledare, försäljare, key-account manager eller entreprenör.

Du kommer till exempel att kunna genomföra marknadsundersökningar och marknadsanalyser eller jobba med inköp, försäljning, PR och kommunikation.

Universitetskanslersämbetets undersökning visar att 86 procent av MDU:s studenter är etablerade på arbetsmarknaden 1–1,5 år efter examen. Med etablerad menar man bland annat att den examinerade inte har varit arbetslös under perioden och har inkomst över en viss nivå.

Om du vill fördjupa dig ytterligare kan du fortsätta studierna på

”MDU introducerade mig till internationella samarbeten”

Emelie, tidigare student vid Internationella marknadsföringsprogrammet (IMF), efterfrågade en utbildning som gav internationella erfarenheter, där hon samtidigt hade flexibiliteten att forma sin studietid baserat på intressen.

Läs mer

Våra tidigare studenter berättar


Ola Penneryd står framför en whiteboard-tavla med postit-lappar på.

"Min titel är Customer Success Manager. I mitt jobb tar jag hand om våra kunder som vill utvecklas. Jag jobbar tillsammans med Microsoft när nya kunder är nyfikna på deras tjänster inom CRM eller när kunderna har kört fast och vill komma vidare."

Ola Penneryd är idag expert på bland annat CRM-system och hur man som företag ska anpassa system utefter behov.

Porträttbild Emelie Linheden

"Utbildningen lärde mig att utmana, bli utmanad och att tänka utanför boxen. Dessutom måste man kunna samarbeta och anpassa sig snabbt till nya situationer när man arbetar, och den kunskapen tar jag verkligen med mig. Att argumentera för min sak och presentera mina idéer på ett övertygande sätt är ytterligare saker jag lärde mig under min studietid."

Emelie Linheden har tidigare läst Internationella marknadsföringsprogrammet och är idag Head of Marketing på Younium.

Programinnehåll

Åk 1

Företagsekonomi 87,5%

Termin 1: Företagsekonomisk grundkurs: Marknadsföring, Organisation, Management och Ekonomistyrning. Innehåller även vetenskaplig metod och företagsspel (Simbiz) och studieförberedande aktiviteter.

Termin 2: Personlig kontakt och social påverkan i marknadsföring, Digital marknadsföring, Service management och The Internationalization Process of Companies.

Övriga ämnen 12,5%

Åk 2

Företagsekonomi 50%

Termin 3: Marknadsföring 2


Språk 25%

Termin 4: Affärskommunikation och Engelska 1: språkfärdighet.

Informationsdesign 25%

Termin 4: Visuell kommunikation: principer och metoder

Åk 3

Företagsekonomi 25%

Termin 5 eller 6: Kandidatuppsats i företagsekonomi

Valbart 75 %

Utlandsstudier eller

Företagsekonomi:
Termin 5: Internationellt företagande och International Marketing

Termin 6: Marknadsstrategi i praktiken eller Managing the Multinational Enterprise


Frågor kring programmet?

Hör av dig till mig om du har frågor kring programmets innehåll eller vill veta mer.

Universitetslektor i företagsekonomi/Prodekan

Cecilia Lindh

021-10 13 01

cecilia.lindh@mdu.se

Tillfällen för detta program

Hösttermin 2023

  • Internationella marknadsföringsprogrammet

    Omfattning

    180 hp

    Start

    Hösttermin 2023 (start 2023-08-28)

    Tid och tempo

    3 år (heltid)

    Utbildningsnivå

    Grundnivå

    Anmälningskod

    MDU-43810

    Språk

    Svenska, vissa kurser kan ges på engelska

    Studieort

    Västerås

    Utbildningsplan

    Se utbildningsplan (GKV08)

    Programupplägg

    Behörighet

    Grundläggande behörighet samt Engelska 6

    Urval

    Betyg/högskoleprov

    Examen

    Kandidatexamen

Studievägledare för programmet

Vill du ha mer information från oss?

Vi håller gärna kontakten!

Registrera dig här

Techdrottningen från Silicon Valley bjuder på sina bästa livsråd

Adiba Barney, har efter sin examen från internationella marknadsföringsprogrammet hos oss, gjort en exceptionell resa från Sveriges startupvärld till VD och ledare i Silicon Valley. Med den nyutgivna boken ”När livet ger dig kaktusar, gör margaritas!” vill hon inspirera andra till att leva livet fullt ut och att våga drömma stort.

Läs mer

Så når du framgång i sociala medier

Närmare 90 procent av Sveriges internetanvändare använder sociala medier idag. Lika självklart som det är att kommunicera med vänner på sociala medier är det att företag, myndigheter och organisationer kommunicerar via plattformarna. För att nå ut och bygga relationer krävs det en tydlig strategi och framförallt ett innehåll som följare och kunder gillar.

Läs mer

Influencers och reviews viktiga när du handlar på nätet

Internet har gjort e-handeln global, men också mer transparent. Det gör att vi kan få information och omdömen av andra som redan testat produkten. Det, tillsammans med starka varumärken och en ökad medvetenhet kring hållbarhet, påverkar våra köp.

Läs mer

Framgångs-konceptet för e-handel

Forskning visar att de flesta som handlar via internet numera är vana internetanvändare och att många har tilltro till svenska webbutiker. Det här är goda nyheter för den svenska näthandeln.

Läs mer

Studentprojekt

Studenter vid internationella marknadsprogrammet har som en del av sin utbildning skapat reklamfilmer för programmet.

Läs mer

Andra program som kan intressera dig

International Business Management

Utbildningen för dig som vill bli chef, projektledare eller inköpare, och som vill skaffa dig kunskaper för att jobba med försäljning eller starta företag på den globala marknaden. Bygg upp ditt internationella nätverk redan nu. Utbildningen fokuserar på företagsekonomi med en fördjupning i management.

Läs mer

Samtliga utbildningar i ekonomi

Läs mer om våra ekonomiutbildningar

Läs mer

Anmälan och antagning

Hur fungerar egentligen det där med anmälan och antagning till program eller kurser? Här får du information om hur processen går till.

Läs mer

Hitta din bostad

Vill du bo i egen bostad? I korridor? I kollektiv? Tänk på att vara ute i god tid.

Läs mer

Vad är högre studier?

Distans eller på plats? Program eller kurs? Hel- eller halvfart? Vad innebär egentligen högskolepoäng? Så här fungerar det.

Läs mer