Kursplan - Språkutvecklingsanalys
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SSA248
Giltig från
Vårtermin 2025
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Svenska som andraspråk
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2016-12-19
Reviderad
2023-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig träning och färdighet i att använda performansanalyser på elevtexter som ett redskap för att kunna bedöma hur långt en elev har kommit i sin andraspråksutveckling.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. tillämpa grundläggande metoder för analys av andraspråksinlärares skriftliga och muntliga produktion och språkutveckling
2. göra andraspråksinläraren medveten om sin egen språkutveckling
3. redovisa inlärningsgångar för olika språkliga nivåer
4. uppvisa ett utvecklat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Metoder för bedömning av elevers skriftliga produktion, exempelvis performansanalys
- Fältstudie av andraspråkselevers muntliga produktion
- Inlärningsgångar för olika språkliga nivåer
Särskild behörighet
22,5 hp från ämnet svenska som andraspråk.
Examination
HEM1, hemtentamen, 4,5 hp, tentamen avseende lärandemål 1-3, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR2, fältstudierapport, 3 hp, fältstudierapport avseende lärandemål 1, 3 och 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För godkänt kursbetyg krävs minst godkänt betyg på samtliga examinationsmoment samt aktivt deltagande i undervisningen och vid genomförande av förelagda gruppuppgifter. Vid enstaka frånvaro ges möjlighet att komplettera enligt lärarens anvisning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd