Kursplan - Den flerspråkiga och mångkulturella skolan
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SSA010
Giltig från
Hösttermin 2024
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Svenska som andraspråk
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2022-12-13
Reviderad
2023-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig grundläggande kunskaper om den flerspråkiga och mångkulturella skolan och ämnet svenska som andraspråk. Vidare syftar kursen till att studenten ska få möjlighet att tillägna sig kunskaper om vad ett interkulturellt förhållningssätt innebär för arbete i den flerspråkiga och mångkulturella skolan.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. översiktligt redogöra för framväxten av språklig och kulturell mångfald i den svenska skolan
2. definiera centrala begrepp såsom språk, kultur, identitet och etnicitet ur ett läroplans- och utbildningsperspektiv
3. beskriva olika språkliga och kulturella mönster och värderingar i samhälle och skola samt hur de påverkar elevers villkor för lärande
4. redogöra för skolämnet svenska som andraspråk i ett historiskt och samhälleligt perspektiv
5. reflektera kring skolans bemötande av flerspråkiga elever med utgångspunkt i didaktisk medvetenhet och interkulturella perspektiv
Innehåll
- Migrationens påverkan på samhälle och skola
- Språk, kultur, identitet och etnicitet ur ett läroplans- och utbildningsperspektiv
- Villkor och stöd för elevers lärande; mottagande, modersmålsundervisning och studiehandledning
- Ämnet svenska som andraspråk - då och nu
- Värdegrund; ett interkulturellt förhållningssätt
- Introduktion till didaktiska perspektiv på flerspråkig undervisning
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
SEM1, seminarium, 3 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1, 3 och 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
OVN1, övning, 1 hp, övningar avseende lärandemål 1 och 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
FSR1, fältstudierapport, 3,5 hp, fältstudie avseende lärandemål 3-5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För godkänt kursbetyg krävs minst godkänt betyg på samtliga examinationsmoment samt aktivt deltagande i undervisningen och vid genomförande av förelagda gruppuppgifter. Vid enstaka frånvaro ges möjlighet att komplettera enligt lärarens anvisning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd