Kursplan - Teknikundervisning i förskolan - att konstruera och bygga tekniska lösningar
Omfattning
2.5 hp
Kurskod
OAU319
Giltig från
Hösttermin 2024
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Förskolans teknikundervisning
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2020] - 132 sidor
ISBN: 9789147138234 LIBRIS-ID: s5w6qr03q4rbk35s
Artiklar
Enhancing the learning of technology in early childhood settings. Australasian Journal of Early Childhood 44(1), 76-90.
2019
Technological funds of knowledge in children's play: Implications for early childhood educators. Australasian Journal of Early Childhood, 36(1), 30-35.
2011
När sagans problem utmanar och inspirerar - en studie av förskolebarns arbete med tekniska lösningar. Nordina, Nordic Studies in Science Education, 15(1), 523-540.
2019
Referenslitteratur
Rethinking construction in preschool: discerning didactic strategies in Swedish preschool activities. International Journal of Technology and Design Education 32(4), 2039-2061.
2022
Bygg & konstruktion i förskolan
Stockholm : Lärarförbundets förlag, 2007 - 123 s.
ISBN: 9789197659819 LIBRIS-ID: 10485206
Building with focus on stability and construction: using a story as inspiration when teaching technology and design in preschool. Education 3-13, 48(2), 174-190.
2020
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig vidgade och fördjupade kunskaper för undervisning och barns lärande avseende teknik och bygg och konstruktion utifrån förskolans styrdokument och en vetenskaplig grund.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. identifiera och relatera relevant kunskapsinnehåll i bygg- och konstruktionsaktiviteter till teknik och förskolans uppdrag
2. tillämpa teoretiska ramverk för att observera och stödja barns tekniklärande i bygg- och konstruktionslek
3. planera samt kritiskt analysera och utvärdera teknikundervisning utifrån teoretiska ramverk och forskning
Innehåll
- Kunskapsinnehåll (i teknik) relaterat till bygg och konstruktion
- Teknikutvecklingsarbete
- Observation av barns bygg-/konstruktionslek
- Planering, genomförande och analys av teknikundervisning i förskolan
- Teoretiska ramverk för teknik som underlag för observation, planering och analys av teknikundervisning
Särskild behörighet
Förskollärarexamen eller motsvarande.
Därtill ställs krav på Svenska 3/Svenska B och Engelska 6/Engelska A. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska 3/Svenska B.
Examination
SEM1, seminarium, 1 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1 och 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 1,5 hp, muntlig och skriftlig inlämning avseende lärandemål 1 och 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd