Kursplan - Universell design för interaktion
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
ITE208
Giltig från
Hösttermin 2024
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Informationsdesign
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2020-01-24
Reviderad
2024-01-18
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Inclusive design for a digital world : designing with accessibility in mind
New York, NY : Apress, [2019] - 272 sidor
ISBN: 148425015X LIBRIS-ID: q2svc169nkxk9cbk
Universal design handbook
2. ed. : New York : McGraw-Hill, 2011 - 1 v. (various pagings)
ISBN: 9780071629232 LIBRIS-ID: 17866892
Referenslitteratur
Universal design : creating inclusive environments
Hoboken, N.J. : John Wiley & Sons, cop. 2012 - xvii, 382 s.
ISBN: 9780470399132 LIBRIS-ID: 13534409
Mismatch : how inclusion shapes design.
First MIT Press paperback edition : Cambridge, Massachusetts : MIT Press, [2018] - 155 sidor
ISBN: 0262539489 LIBRIS-ID: n1nbnf0rlwqwqbfq
Usability, user experience and accessibility: towards an integrative model
Ergonomics, 63:10, 1207-1220, 2020
URL: Länk
Artiklar
Universal design, inclusive design, accessible design, design for all: different concepts - one goal?
Universal Access in the Information Society, 14(4), 505-526, 2015
Bringing human diversity into design processes through empathic modelling
Dublin : IOS Press, 2018
URL: Länk
128-136
Kunskap för framgångsrik inkludering - ny forskningsrapport
Universell Utformning av Arbetsplatser (UUA), Sverige, 2020
URL: Länk
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten kunskaper i universell design som en integrerad del av interaktionsdesignprocessen och hur den omsätts i praktiken. Kursen syftar även till att ge kunskaper i bearbetning av data för gestaltning av användbara gränssnitt.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för centrala begrepp och principer för universell design
2. redogöra för hur principer för universell design kan användas vid framtagning och utvärdering av interaktiva miljöer och artefakter
3. uppvisa praktisk och teoretisk färdighet i att bearbeta data för gestaltning av användbara gränssnitt genom att utveckla, gestalta och utvärdera en prototyp av ett gränssnitt, en användbar tjänst eller en produkt, i samverkan med användare utifrån universell design
4. identifiera och kritiskt bedöma/analysera miljöer, produkter, tjänster utifrån kriterier för universell design
5. reflektera över hur universell design kan relateras till hållbarhet, jämställdhet och jämlikhet
Innehåll
Introduktion till området universell design genom praktiska övningar/experiment som ger studenterna en upplevelse av områdets fokus. Genom uppgifter, individuella och i grupp, erhålla kunskap om centrala begrepp och principer för universell design.
Genomgång av olika exempel där principer för universell design har använts vid framtagning och utvärdering av interaktiva miljöer och artefakter. Genomgång av bakomliggande teorier. Individuella uppgifter vilka möjliggör att öva dessa principer och visa på förståelse för teori.
I mindre grupper identifierar, analyserar, jämför och problematiserar studenterna miljöer, produkter och tjänster utifrån kriterier för universell design.
I projektform där både gruppbaserade och individuella uppgifter ingår utvecklar och utvärderar studenterna i samverkan med användare en prototyp av en tjänst eller en produkt utifrån universell design.
Genom individuellt skrivande reflekterar studenterna över hur universell design kan relateras till hållbar utveckling, jämställdhet och jämlikhet.
Särskild behörighet
15 hp vari ingår 5 hp Introduktion till informationsdesign, eller motsvarande.
Examination
Inlämningsuppgift, (INL2), 2 hp, examinerar lärandemål 1, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Inlämningsuppgift, (INL3), 2 hp, examinerar lärandemål 2 och 3, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Projekt (PRO2), 1,5 hp, redovisas på gruppnivå med rapport och presentation av projektet, examinerar lärandemål 2 och 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Seminarium (SEM1), 1 hp, examinerar lärandemål 4 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Seminarium (SEM2), 1 hp, examinerar lärandemål 4 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd