Kursplan - Verksamhetsförlagd utbildning 2 - KPU, grundlärare årskurs F-3
Omfattning
11 hp
Kurskod
OAU315
Giltig från
Vårtermin 2024
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-04-18
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Webbadresser
Handbok för verksamhetsförlagd utbildning
Lärarutbildning. Akademin för utbildning, kultur och kommunikation (UKK), Mälardalens universitet,
Lag (2018:1197) om Förenta nationernas konvention om barnets rättigheter
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Utbildningsdepartementet, 2022
URL: https://www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/laroplan-och-kursplaner-for-grundskolan
Övrigt
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att utveckla den egna förståelsen för och reflekterandet kring verksamheten i förskoleklassen och i grundskolans år 1 - 3. Kursen syftar också till att ge studenten möjlighet till att utifrån sina kunskaper i utbildningsvetenskaplig kärna, ämne och ämnesdidaktik självständigt planera, organisera och leda verksamhet i syfte att skapa god lärmiljö i förskoleklassen och i grundskolans årskurs 1-3.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. arbeta och handla enligt den människo-, demokrati- och kunskapssyn som samhället genom läroplan för förskoleklassen och grundskolan ger uttryck för
2. visa i handling den flerdimensionella kommunikativa kompetens som läraryrket kräver
3. utifrån sina undervisningsämnen och ämnesdidaktiska kunskaper och påverkansfaktorer självständigt identifiera, välja samt utvärdera innehåll och metoder för verksamheten i syfte att utveckla sin undervisning
4. utifrån elevers olika erfarenhet, behov och förutsättningar självständigt planera, leda och organisera undervisning med medvetna ämnesdidaktiska överväganden och på olika sätt använda digitala verktyg/lärresurser i undervisningen utifrån ett kritiskt förhållningssätt
5. dokumentera, utvärdera och bedöma elevers lärande och kunskap
6. samverka i olika arbetsgrupper i syfte att medverka i skolans utveckling
7. utvärdera och diskutera den egna undervisningen samt erfarenheter av lärarrollen i syfte att utveckla en god lärmiljö i förskoleklassen och i grundskolans årskurs 1-3
8. visa vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Människo-, demokrati-, kunskapssyn och syn på hållbar utveckling
- Läroplan för grundskolan
- Kursplaner för grundskolan
- Påverkansfaktorer i förskoleklassen och i grundskolans årskurs 1-3
- Kommunikativa kompetenser
- Ämnesdidaktik
- Digitala verktyg i ett etiskt perspektiv
- Utvärdering och bedömning
- Samverkan
- Dokumentation
- Akademiskt skrivande
Särskild behörighet
16 hp från Kompletterande pedagogisk utbildning Grundlärare F-3 vari ingår
- 6 hp Skolans villkor, lärarens uppdrag samt elevers utveckling och lärande - KPU, grundlärare årskurs F-3,
- 3,5 hp Matematik med didaktik, del 1 - KPU, grundlärare årskurs F-3,
- 5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - KPU, grundlärare årskurs F-3, samt
- 1,5 hp Specialpedagogik och bedömning - KPU, grundlärare årskurs F-3.
Examination
VFU1, verksamhetsförlagd utbildning, 5 hp, fullgjord verksamhetsförlagd utbildning och dokumentation i studentbok avseende lärandemål 1-7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
INL1, inlämningsuppgift, 4 hp, inlämningsuppgift med muntlig och/eller skriftlig redovisning avseende lärandemål 3-5 och 8, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 2 hp, seminarium med muntlig och/eller skriftlig redovisning avseende lärandemål 7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på VFU1 och INL1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd