Kursplan - Strategi och styrning av digital verksamhet
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FOA236
Giltig från
Hösttermin 2023
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2020-01-29
Reviderad
2022-12-22
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Artiklar
-
Böcker
Machine, platform, crowd : harnessing our digital future
First edition : New York : W.W. Norton & Company, [2017] - 402 pages
ISBN: 9780393254297 LIBRIS-ID: 20872277
Artiklar
Review of studies on digital transaction platforms in marketing journals
The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research, 2020
URL: Länk
The applicability of Porter's generic strategies in pure online firms: A case study approach
Wiley, 2019
URL: Länk
Sharing for a circular economy? an analysis of digital sharing platforms principles and business models
Journal of Cleaner Production, 2020
URL: Länk
Syfte
Kursen syftar till att ge en introduktion till vetenskapliga grunder inom strategi och styrning av digital verksamhet. Kursens målsättning är att ge studenter grundläggande kunskaper om utmaningar med digital verksamhet, centrala begrepp inom digitalisering samt frekvent förekommande metoder för att identifiera och lösa problem inom digital verksamhet.
Kursen strävar efter att möjliggöra kritisk reflektion kring olika strategier. Vi gör detta genom att diskutera riktiga case och köra en simulering.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
1. Redogöra för centrala begrepp inom digital verksamhet.
2. Beskriva vanliga tillvägagångssätt för att utveckla strategier inom digital verksamhet.
Färdigheter och förmåga
3. Uppvisa färdigheter i styrning av digital verksamhet.
4. Designa och planera ett vetenskapligt arbete med relevans för digital verksamhet.
5. Uppvisa färdigheter i akademiskt skrivande och språklig framställning.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
6. Kritiskt kunna reflektera kring fördelar och nackdelar mellan olika strategier som kan användas i digital verksamhet.
Innehåll
Kursen introducerar digitala tekniker och diskuterar digitaliseringens roll i företag, där digitalisering har ökat kopplingarna mellan processer, produkter och tjänster. Utifrån en teoretisk bas som inhämtats genom inläsning av sentid forskarkning får studenterna utvärdera och beskriva (både verbalt och i text) digitaliseringens utmaningar och möjligheter.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och simulation.
Särskild behörighet
60 hp företagsekonomi med successiv fördjupning varav 15 hp på nivå G1F. Dessutom krävs Engelska 6.
Examination
Seminarium (SEM1) 3,5 hp, Studenter jobbar i grupp, betyg Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Tillräcklig (E), Otillräcklig, komplettering möjlig (Fx), Otillräcklig (F). Uppgift som lämnas in i direkt koppling till seminarierna (Avser lärandemål 1, 2, 4, 5 och 6)
Simulering (SIM1), 2 hp, Individuellt, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G), (Avser lärandemål 3 och 6)
Seminarium (SEM2), 2 hp. Individuellt. Betyg Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Tillräcklig (E), Otillräcklig, komplettering möjlig (Fx), Otillräcklig (F) (Avser lärandemål 3 och 6)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Utmärkt, mycket bra, bra, tillfredsställande, tillräcklig, otillräcklig - komplettering möjlig, otillräcklig