Kursplan - Eventmarknadsföring
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FOA218
Giltig från
Hösttermin 2023
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2014-02-28
Reviderad
2022-12-22
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Evenemang : från organisering till utvärdering
Lund : Studentlitteratur, 2009 - 219 s.
ISBN: 978-91-44-05351-6 LIBRIS-ID: 11442173
Att skapa upplevelser : från OK till WOW!
2. rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 176 s.
ISBN: 9789144091747 LIBRIS-ID: 17884694
Kompendier
Utvärdering av Event marketing
D-uppsats Linköpings universitet, 2001
Event marketing - en begreppsutredning
D-uppsats Linköpings universitet, 2004
Effektmätning av Event Marketing
Lunds universitet, 2003
Kunskap om event & event marketing från annonsörer, säljare och rådgivare, volym 1
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik, 2011/09
Gör någonting roligt ! Vaddå ska vi kasta pil eller ?! - En studie kring betydelsefulla variabler vid skapandet av ett eget event
Magisteruppsats Handelshögskolan vid Umeå Universitet, 2010
Rock´n Roll Control: The Live Sessions - Festivalprojektets ekonomistyrning - en studie av Arvikafestivalen och Hultsfredsfestivalen
Magisteruppsats Göteborgs Universitet, 2010
Artiklar
Application of a Model for the Effectiveness of Event marketing
journal of advertising research, 2007
Syfte
Syftet med kursen är att ge studenterna kunskap om verktyget eventmarketing, som ett verktyg som integrerar information med interaktion, och själva budskapet med en upplevelse. Kursen skall ge studenterna en förståelse kring olika aspekter som rör event och upplevelser.
Lärandemål
Efter kursen skall studenten kunna:
- genomföra sina studier på ett självständigt sätt, vilket innebär att studenten förväntas ta eget ansvar för sina studier genom att inta en aktiv roll i de olika moment som behandlas under kursens gång.
- kunna granska och ge respons på andra studenters arbeten inom ämnesområdet eventmarketing.
- genomföra ett skriftligt arbete där studenten skall kunna problematisera, argumentera och analysera kring ett valfritt event.
- känna till hur man får kunden engagerad i upplevelsen och att emotionella värden är betydelsefulla vid köp och konsumtion.
- förstå vad en upplevelse är och vad som påverkar kunden.
- att med hjälp av teorier, modeller och praktiska exempel kunna veta hur företag kan arbeta på ett strategiskt sett med olika upplevelser och marknadsföring.
- exemplifiera hur ett specifikt event kommuniceras till vald målgrupp.
- kunna redogöra för olika begreppsdefinitioner rörande event marketing samt argumentera för sin personliga syn på begreppet.
- att med egna ord kunna påvisa en förståelse för hur ett event kan utvärderas.
Innehåll
Kursen ger en övergripande bild av eventmarketing där event diskuteras både ur teoretisk och praktisk synvinkel
Undervisning
Undervisning ges i form av föreläsningar, seminarium och handledning, allt med stöd av IT (exempelvis Blackboard). Kommunikation, enskilda/grupp-övningar samt diskussion sker via en kommunikationsplattform. Inga obligatoriska träffar.
Särskild behörighet
60 hp företagsekonomi med successiv fördjupning varav 15 hp på nivå G1F.
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 1 hp, betyg Godkänd (G)
Inlämningsuppgift (INL2), 1 hp, betyg Godkänd (G)
PM (PM01), 5,5 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Studenterna examineras genom ett skriftligt Pm-arbete (PM01) i grupp- eller enskilt, samt två stycken enskilda bok/artikel-reflektioner. Opposition ingår som en del i examinationen på PM1.