Kursplan - Konsumentbeteende
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FOA178
Giltig från
Hösttermin 2023
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2020-06-25
Reviderad
2022-12-22
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Consumer behaviour
2. ed. : Chichester : John Wiley, 2009 - xv, 560 s.
ISBN: 9780470994658 LIBRIS-ID: 11453059
Övrigt
Till en av inlämningsuppgifterna i kursen skall studenterna se en film. Mer information om detta finns i den detaljerade studiehandledningen.
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik,
Syfte
Syftet med kursen är att ge studenten grundläggande och centrala kunskaper, för att öka förståelsen, om konsumenters beteende och företags påverkan på individen i olika situationer. Syftet är också att belysa aktuella frågor gällande etik, genus och hållbarhet.
Den praktiska tillämpningen syftar till att skapa förutsättningar för studenten att vidareutveckla sin förmåga gällande: muntliga och skriftliga presentationer; informationssökning, kritisk granskning av information, litteratur och annat material.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenterna kunna:
1. förklara och förstå innebörden av grundläggande begrepp, teorier och modeller inom ämnesområdet konsumentbeteende;
2. redogöra för frågor, problem och möjliga lösningar rörande etik, kön och hållbarhet inom ämnesområdet konsumentbeteende;
3. beskriva, analysera och dra slutsatser om hur personer i omgivningen agerar i olika köpbeteendesituationer;
4. konstruktivt granska och ge kollegial respons på andra studenters uppgifter samt muntligen och skriftligen presentera argumentation på ett sakligt, språkligt korrekt och trovärdigt sätt;
5. demonstrera färdigheter och förmågor att självständigt planera, genomföra och rapportera uppgifter, såväl individuellt som i grupp.
Innehåll
Kursen behandlar begrepp, modeller och teorier inom det samtida området konsumentbeteende, och ger perspektiv och verktyg för praktisk tillämpning samt teoretisk analys. Kursen bygger på flexibelt lärande genom individuella och gruppuppgifter.
Undervisning
Undervisning sker via en lärplattform och är strukturerad kring föreläsningar, diskussioner, individuella samt gruppuppgifter. Inga gemensamma träffar.
Särskild behörighet
22,5 hp företagsekonomi eller motsvarande. Dessutom krävs Engelska 6.
Examination
Individuell inlämningsuppgift (INL1), 3hp, betyg A-F (omfattar lärandemål 1, 2, 4, 5)
Gruppuppgift (GRU1), 3hp, betyg A-F (omfattar lärandemål 1, 3, 4, 5)
Individuell online-tentamen (HEM1), 1,5hp, betyg A-F (omfattar lärandemål 1)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Ges något av betygen A, B, C, D, E, F
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar 7,5 hp med tidigare kurser i konsumentbeteende, EFO203, FÖA107 och FOA107.