Kursplan - Digitalisering och marknadsföring
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FOA142
Giltig från
Hösttermin 2023
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2017-01-27
Reviderad
2022-12-22
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Digital marknadsföring
Tredje upplagan : Stockholm : Sanoma utbildning, [2021] - 229 sidor
ISBN: 9789152360811 LIBRIS-ID: zb9t1dcnwnfwdchp
Referenslitteratur
Guide till akademiskt skrivande : Om att skriva rapporter, uppsatser och självständiga arbeten på universitet och högskolor
2.0 : Karlstad : IPS - KAU, 2017 - Digital
ISBN: 9789163948657 LIBRIS-ID: 21505319
URL: Länk
Artiklar
Information om artiklar som studenten själv kan söka fram tillkommer under kursens gång.
-
Böcker
Digital marknadsföring
Tredje upplagan : Stockholm : Sanoma utbildning, [2021] - 229 sidor
ISBN: 9789152360811 LIBRIS-ID: zb9t1dcnwnfwdchp
Artiklar
Information om artiklar som studenten själv kan söka fram tillkommer under kursens gång,
Syfte
Kursens syfte är att ge en övergripande bild av hur digital marknadsföring kan användas som ett effektivt verktyg inom marknadsföring. Vidare är syfte att utveckla studentens individuella förmåga gällande: skriftliga presentationer, informationssökning, granskning av information, litteratur och annat material.
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
1. Förstå innebörden av digital marknadsföring.
2. Visa exempel på e-commerce och onlinemarketing.
3. Förstå och ge exempel på hur företag kan marknadsföra sig med hjälp av digitala medier.
4. Analysera ett företags aktiviteter online och reflektera kring resultaten samt föreslå hur de kan mätas.
5. Kommunicera och presentera slutsatser och metoder i sina uppgifter.
6. Genomföra sina studier på ett sätt som är i hög grad självständigt och självstyrande
Innehåll
Kurslitteraturen på kursen behandlar ämnet och begreppet digital marknadsföring och ger även en god bild över hur konsumentbeteendet ser ut online. Dessutom förklaras hur digital marknadsföring på ett effektivt sätt kan integreras i ett företags marknadsföringsaktiviteter.
Undervisning
Undervisning ges i form av föreläsningar och självständigt arbete. All kommunikation, individuella uppgifter/gruppövningar sker via en kommunikationsplattform. Inga obligatoriska träffar.
Särskild behörighet
22,5 hp företagsekonomi eller motsvarande.
Examination
Laboration (LAB1), 2 hp, betyg Godkänt (G) (avser lärandemål 1-4, 6)
Laboration (LAB2), 2 hp, betyg Godkänt (G) (avser lärandemål 1-4, 6)
PM (PM01), 3,5 hp, betyg Godkänt (G) eller Väl Godkänt (VG) (avser lärandemål 4-6)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd