Kursplan - Spelifiering för interaktionsdesign
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
ITE255
Giltig från
Hösttermin 2023
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Informationsdesign
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2023-01-19
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Referenslitteratur
Games, design and play - a detailed approach to iterative game design
2016 - xviii, 266 pages
ISBN: 9780134392073 LIBRIS-ID: 19697215
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten grundläggande kunskaper om hur spelifiering kan påverka och förstärka lärande och informationsinhämtning i olika sammanhang, samt att diskutera detta utifrån ett etiskt förhållningssätt. Kursen syftar även till att studenten ska få en förståelse om spelmekanik och spelaktivitet i relation till interaktionsdesign och informationsdesign.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. Beskriva och diskutera teorier inom speldesign och spelifiering
2. Analysera spelmekanik och dess funktion i relation till spelaktiviteter
3. Konstruera och applicera spelmekanik som uppmuntrar aktivt speldeltagande
4. Utvärdera spelifiering med relevanta metoder för att bedöma användarens upplevelse
5. Använda teorier och metoder inom speldesign och spelifiering för att adressera utmaningar inom informationsdesign
Innehåll
Kursen ger konceptuell kunskap om spelets grundläggande element, dess funktion som social aktivitet och hur spel kan användas för att skapa motivation och engagemang. I kursen kopplas sedan speldesign samman med olika problem inom interaktionsdesign och informationsdesign för att prova att framställa prototyper av spelifierade tjänster och produkter.
Under kursen introduceras en iterativ process för speldesign, från idégenerering och prototypframställning till test och utvärdering av speldesignens funktion.
Särskild behörighet
37,5 hp avslutade kurser inom Informationsdesign, varav minst 15 hp från inriktningskurser och minst 15 hp från allmän informationsdesign.
Examination
Inlämningsuppgift 1 (INL1), 1,5 hp, examinerar lärandemål 1, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Inlämningsuppgift 2 (INL2), 1,5 hp, examinerar lärandemål 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Inlämningsuppgift 3 (INL3), 1,5 hp, examinerar lärandemål 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Seminarium (SEM1), 1,5 hp, examinerar lärandemål 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Projekt (PRO1), 1,5 hp, examinerar lärandemål 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar helt med ITE245 Spelifiering för interaktionsdesign.