Kursplan - Vetenskap och design
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
ITE238
Giltig från
Hösttermin 2023
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Informationsdesign
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2017-01-31
Reviderad
2023-01-19
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
The pocket universal methods of design : 100 ways to research complex problems, develop innovative ideas, and design effective solutions
Beverly, MA : Rockport Publishers, 2018 - 100 p.
ISBN: 978-1-63159-374-1 LIBRIS-ID: 22165395
Svenska skrivregler
Fjärde upplagan : Stockholm : Liber, 2017 - 308 sidor
ISBN: 978-91-47-11149-7 LIBRIS-ID: 20167622
Design : process och metod
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 257 sidor
ISBN: 9789144143392 LIBRIS-ID: gvd69nc0d638k2k9
Artiklar
Design : history, theory and practice of product design
2 rev. uppl. : Basel : Birkhauser Va, 2015 - 295
ISBN: 3035604037 LIBRIS-ID: 18391388
"Om sakernas tillstånd", i Design och konst: texter om gränser och överskridanden, del 2, Texter efter 1960
Stockholm: Raster Förlag., 2003/1993
"The masterplan", s.19-25, i How designers work. Lund: Lund University Cognitive Studies 75.
., 1998
"The Sometimes Uncomfortable Marriages Between Design and Research", i Rodgers, P., Yee, J. The Routledge Companion to Design Research
Routledge, 2015
On line and on paper : visual representations, visual culture, and computer graphics in design engineering
Cambridge, Mass. : MIT Press, c1999. - x, 237 p.
Att skapa det tänkta : en bok för arkitekturintresserade
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 309 s.
ISBN: 9789144110783 LIBRIS-ID: 19520328
Kunskap i handling
2., omarb. uppl. : Göteborg : Daidalos, 1996 - 286 s.
ISBN: 9789171730398 LIBRIS-ID: 8371253
Referenslitteratur
Design and Culture A Transdisciplinary History
uuuu-uuuu
ISBN: 9781612496245 LIBRIS-ID: csx2nfnt96zh81nb
Övrigt
Andra texter och artiklar kan tillkomma under kursen
.,
Syfte
Kursen syftar till att ge en grundläggande orientering dels i designhistoria och vetenskapsteori, dels i designprocesser i ett vetenskapligt sammanhang.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. visa kunskap och förståelse om, samt förmåga att kritiskt diskutera, centrala tendenser inom både designhistoria i relation till informationsdesign och samtida vetenskapsteori (grundläggande begrepp och problem)
2. visa kunskap och förståelse om, samt förmåga att kritiskt diskutera och värdera, olika designprocesser
3. uppvisa praktisk och teoretisk färdighet vad gäller elementära drag i designprocesser inom huvudområdet baserade på vetenskapliga förhållningssätt
4. skriftligt såväl som muntligt verbalisera informationsdesignprocesser baserade på vetenskapliga förhållningssätt
Innehåll
Under kursens gång läggs särskild vikt vid utvecklandet av kursdeltagarnas kritiska analys och diskussion av de grundläggande dragen i informationsdesignsprocesser integrerade med vetenskapligt tänkande. Stor vikt läggs vid kritiskt tänkande och källhantering. Kursen i sin helhet ger de studerande tillfälle till reflektion över vetenskapliga aspekter av informationsdesignsprocesser. Kursen har både teoretisk och praktisk inriktning samt består av föreläsningar, seminarium och grupparbeten.
Särskild behörighet
30 hp avslutade kurser inom Informationsdesign, varav 7,5 hp från inriktningskurser och 15 hp från allmän informationsdesign.
Examination
Gruppuppgift (GRU1), 1,5 hp, (examinerar lärandemål 1), Betyg Underkänd U eller Godkänd (G)
Inlämningsuppgift (INL1), 2,5 hp, (examinerar lärandemål 2-4), Betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Seminarium (SEM1), 3,5 hp, (examinerar lärandemål 3 och 4), Betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar helt med ITE219 Vetenskap och design.