Kursplan - Verksamhetsförlagd utbildning 1 - KPU, grundlärare årskurs 4-6
Omfattning
9 hp
Kurskod
OAU300
Giltig från
Hösttermin 2022
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2022-06-21
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Webbadresser
Barnkonventionen. FN:s konvention om barnets rättigheter
UNICEF,
Handbok för verksamhetsförlagd utbildning
Lärarutbildning. Akademin för utbildning, kultur och kommunikation (UKK), Mälardalens universitet,
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Utbildningsdepartementet, 2022
URL: https://www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/laroplan-och-kursplaner-for-grundskolan
Övrigt
Litteratur i tidigare kurser eller av handledaren föreslagen, som kan ses som relevanta i sammanhanget.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten, utifrån sina kunskaper i utbildningsvetenskaplig kärna, ämne och ämnesdidaktik, möjlighet att planera, organisera och leda verksamhet i syfte att skapa en god lärmiljö i grundskolan, samt att studenten utvecklar ett reflekterande förhållningssätt.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. diskutera, problematisera och reflektera över egna och andras handlingar i förhållande till den människo-, demokrati-, kunskapssyn och syn på hållbar utveckling som samhället genom läroplan för grundskolan ger uttryck för
2. visa kunskap om den kommunikativa kompetens som yrket kräver i mötet med elever, vårdnadshavare och personal i de sammanhang som uppstår i yrket, samt granska och reflektera över den egna kommunikativa kompetensen och visa strategier för egen utveckling
3. identifiera och beskriva faktorer som påverkar verksamheten i grundskolan
4. utifrån sina undervisningsämnen identifiera och välja innehåll och metoder för undervisning i syfte att främja skolans verksamhet
5. utifrån elevers olika erfarenhet, behov och förutsättningar planera och leda undervisning utifrån ett ämnesdidaktiskt perspektiv samt kan använda digitala verktyg/lärresurser ur ett ämnesdidaktiskt perspektiv
6. visa kunskap om olika former för samverkan och dess betydelse för skolans utveckling
7. dokumentera och diskutera sina erfarenheter av den påbörjade yrkesrollen
8. visa vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Människo-, demokrati-, kunskapssyn och syn på hållbar utveckling
- Läroplan för grundskolan
- Kursplaner för grundskolan
- Påverkansfaktorer i grundskolans årskurs 4-6
- Kommunikativa kompetenser
- Ämnesdidaktik
- Digitala verktyg
- Samverkan
- Dokumentation
Särskild behörighet
Student vid Kompletterande pedagogisk utbildning Grundlärare 4-6 med aktuell programregistrering innevarande termin.
Examination
VFU1, verksamhetsförlagd utbildning, 5 hp, fullgjord verksamhetsförlagd utbildning och dokumentation i studentbok avseende lärandemål 1-7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL1, inlämningsuppgift, 2,5 hp, inlämningsuppgift med muntlig och/eller skriftlig redovisning avseende lärandemål 4, 5 och 8, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 1,5 hp, seminarium med muntlig och/eller skriftlig redovisning avseende lärandemål 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på VFU1 och INL1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd