Kursplan - Tillgänglig kommunikation
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
ITE124
Giltig från
Hösttermin 2022
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Informationsdesign
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2020-01-24
Reviderad
2022-01-24
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Skriv så att folk förstår! : [en handbok i att skriva på lätt svenska]
Stockholm : Centrum för lättläst, 2003 - 35 s.
Läsning
Lund: Studentlitteratur, 1993
Texters läsbarhet ur en utseendemässig synpunkt - efter en undersökning bland vuxna med läsproblematik.
Stockholm: Specialpedagogiska institutet, 2003
Metoder för brukstextanalys
Lund : Studentlitteratur, 2001 - 310, [2] s.
ISBN: 91-44-01639-5 ; 339:00 LIBRIS-ID: 8353016
Vad är lättläst
Härnösand : Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2008 - 96 s.
ISBN: 978-91-28-00146-5 LIBRIS-ID: 11290315
URL: Länk
Guidelines for easy-to-read materials
IFLA/Library Services to People with Special Needs Section, Haag, 2010
Artiklar
Universal Design - Process, Principles, and Applications
University of Washington, 2009
Riktlinjer för undertextning i Sverige
Medietextarna, Journalistförbundet, 2020
Audiovisual translation - in general and in Scandinavia
2010
Rekommendationer för digital tillgänglighet hos läromedel
SPSM, 2019
Mot en evidensbaserad språkvård? En kritisk granskning av några svenska klarspråksråd i ljuset av forskning om läsbarhet och språkbearbetning
I: Sakprosa (Vol 7, nr 2), 2015
Referenslitteratur
19 råd för att skriva begripligt
[Spånga] : Dyslexiförbundet, [2019] - 83 sidor
ISBN: 9789198093810 LIBRIS-ID: bnm94tfw8n1cs2sw
Webbredaktörens skrivhandbok : klarspråk på nätet
Sjunde upplagan : Stockholm : Prodicta förlag, 2020 - 344 sidor
ISBN: 9789198125047 LIBRIS-ID: q244gbbrnntwh53z
Bildbeskrivning för tillgänglighet : riktlinjer, forskning och pratik
Johanneshov : MTM, 2019 - 1 CD-R
Att läsa och förstå : läsförståelse av vad och för vad?
Stockholm : Skolverket, 2016 - 106 s.
ISBN: 9789175592558 LIBRIS-ID: 20107426
URL: Länk
Att göra studiesituationen tillgänglig för vuxna med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi
Härnösand : Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM), [2011] - 39 s.
ISBN: 978-91-28-00360-5 LIBRIS-ID: 12297776
Universell utformning - Tillgänglighet genom universell utformning - Utvidgar spektrumet av användare
Stockholm, SIS, 2019
Övrigt
Myter och sanningar om läsning : om samspelet mellan språk och bild i olika medier
1. uppl. : Stockholm : Språkrådet, 2010 - 153 s.
ISBN: 978-91-1-302841-5 LIBRIS-ID: 11816642
En liten bok om dyslexi
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2008 - 136, [1] s.
ISBN: 9789127117389 LIBRIS-ID: 10709948
Lättläst
SOU 2013:58, 2013
Aktuella texter av mindre omfång kan tillkomma under kursens gång.
Akademin för innovation, design och teknik,
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska skaffa sig grundläggande förståelse för hur man utifrån designprinciper, till exempel universell design och human centered design, kan utforma tillgänglig information, textuellt, grafiskt och tekniskt, för olika målgrupper, vilket också inkluderar målgrupper med särskilda behov.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för, och belysa, olika aspekter av för området relevanta begrepp
2. analysera och problematisera tillgängliggörande av information även för målgrupper med särskilda behov
3. tillgängliggöra information, såväl innehållsligt/textuellt som grafiskt och tekniskt, för olika målgrupper och medier
4. genomföra enklare utprovning av tillgängliggjord information på ett för den valda målgruppen relevant och etiskt sätt
Innehåll
Grunden, såväl tekniskt som innehållsligt, för tillgänglig information, skribentens eller informatörens roll och uppgift i att tillgängliggöra information, även för målgrupper med särskilda behov.
Behörighet
Grundläggande behörighet samt Engelska 6, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 4 hp, (examinerar lärandemål 2 och 3), betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Inlämningsuppgift (INL2), 2,5 hp, (examinerar lärandemål 1 och 4), betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Seminarium (SEM1), 1 hp, (examinerar lärandemål 1 och 2), betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar 5 hp med kursen ITE235 Begripliga texter.