Kursplan - Att uppfatta omvärlden, naturvetenskapliga och tekniska perspektiv
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU239
Giltig från
Hösttermin 2022
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2019-12-09
Reviderad
2021-12-14
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Naturvetenskapens bärande idéer : för förskollärare
Andra upplagan : Malmö : Gleerups, [2020] - 248 sidor
ISBN: 9789151103969 LIBRIS-ID: 7k71j9mj58q2g6d5
Naturvetenskap i ett förskoleperspektiv : kreativa lärandeprocesser
Första upplagan : Malmö : Gleerups Utbildning AB, 2016 - 198 sidor
ISBN: 9789140694669 LIBRIS-ID: 19646380
Förskolans teknikundervisning
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2020] - 132 sidor
ISBN: 9789147138234 LIBRIS-ID: s5w6qr03q4rbk35s
Webbadresser
Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket, 2018 - 20 sidor
ISBN: 9789138327364 LIBRIS-ID: v42mt040sqrfsfh1
Referenslitteratur
Naturvetenskap och teknik genom estetiska lärprocesser i förskolan
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & kultur, [2018] - 136 sidor
ISBN: 9789127823617 LIBRIS-ID: 22598252
Boken om naturvetenskap. Experimentskafferiet
Förskolans naturvetenskap i praktiken
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 2016 - 160 s.
ISBN: 9789140691088 LIBRIS-ID: 19404552
Leka och lära naturvetenskap och teknik ute : förskola och åk F-3
Tredje reviderade upplagan : Vimmerby : Outdoor Teaching Förlag, [2020] - 352 sidor
ISBN: 9789198380767 LIBRIS-ID: 7kfz9p7w5ltdnl3z
Övrigt
Material som distribueras under kursens gång
-
Böcker
Naturvetenskapens bärande idéer : för förskollärare
Andra upplagan : Malmö : Gleerups, [2020] - 248 sidor
ISBN: 9789151103969 LIBRIS-ID: 7k71j9mj58q2g6d5
Barn och naturvetenskap : upptäcka, utforska, lära i förskola och skola
2. [rev.] uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 200 s.
ISBN: 9789147114078 LIBRIS-ID: 16435669
Vägar till naturvetenskapens värld : ämneskunskap i didaktisk belysning
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 261 s.
ISBN: 9789147114788 LIBRIS-ID: 17906874
Naturvetenskap i ett förskoleperspektiv : kreativa lärandeprocesser
Första upplagan : Malmö : Gleerups Utbildning AB, 2016 - 198 sidor
ISBN: 9789140694669 LIBRIS-ID: 19646380
Förskolans teknikundervisning
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2020] - 132 sidor
ISBN: 9789147138234 LIBRIS-ID: s5w6qr03q4rbk35s
Webbadresser
Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket, 2018 - 20 sidor
ISBN: 9789138327364 LIBRIS-ID: v42mt040sqrfsfh1
Referenslitteratur
Naturvetenskap och teknik genom estetiska lärprocesser i förskolan
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & kultur, [2018] - 136 sidor
ISBN: 9789127823617 LIBRIS-ID: 22598252
Boken om naturvetenskap. Experimentskafferiet
Förskolans naturvetenskap i praktiken
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 2016 - 160 s.
ISBN: 9789140691088 LIBRIS-ID: 19404552
Leka och lära naturvetenskap och teknik ute : förskola och åk F-3
Tredje reviderade upplagan : Vimmerby : Outdoor Teaching Förlag, [2020] - 352 sidor
ISBN: 9789198380767 LIBRIS-ID: 7kfz9p7w5ltdnl3z
Övrigt
Material som distribueras under kursens gång
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig grundläggande kunskaper i naturvetenskap och teknik. Kursen syftar också till att ge studenten möjlighet att kunna identifiera naturvetenskapliga fenomen och tekniska lösningar i olika situationer, miljöer och medier, samt utveckla kunskaper om hur dessa kan användas för undervisning av naturvetenskap och teknik i förskolan.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. visa kunskap om sådant naturvetenskapligt och tekniskt ämnesinnehåll som är relevant utifrån förskolans läroplan, inkluderat ett ekologiskt perspektiv på hållbar utveckling
2. visa kunskap om arbetssätt inom naturvetenskap och teknik
3. identifiera, beskriva och analysera naturvetenskapligt och tekniskt innehåll i förskolans läroplan samt i olika för barn relevanta medier
4. reflektera över undervisning i naturvetenskap och teknik kopplat till förskolans styrdokument och olika typer av undervisningsstrategier
5. visa utvecklat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Naturliga kretslopp och ekologiska samband
- Växter och djur i närmiljön samt människokroppen
- Vardagliga fysikaliska fenomen samt astronomi
- Materia, ämnen och kemiska processer
- Vardagliga tekniska föremål och system, konstruktion och byggande
- Arbetssätt inom naturvetenskap och teknik
- Naturvetenskap och teknik i förskolans läroplan
- Strategier för undervisning av naturvetenskap och teknik i förskolan
Särskild behörighet
30 hp från Förskollärarprogrammet vari ingår
- 7,5 hp Didaktik, utbildningsväsende och förskola: förutsättningar för förskollärares uppdrag,
- 3 hp Barndom ur ett historiskt och samtida perspektiv,
- 6 hp Introduktion till ämnesdidaktik i förskolan, samt
- 1,5 hp Utveckling och lärande (förskollärare).
Examination
FSR1, fältstudierapport, 1,5 hp, projekt med fältstudier och individuell redovisning avseende lärandemål 1, 4 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL1, inlämningsuppgift, 0,5 hp, skriftlig inlämning avseende lärandemål 2 och 5, betyg Underkänt (U) eller Godkänt (G).
SEM1, seminarium, 1,5 hp, aktivt deltagande i seminarier avseende lärandemål 3 och 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN1, salstentamen, 4 hp, individuell skriftlig tentamen avseende lärandemål 1 och 2, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För VG på kursen krävs VG på FSR1 och TEN1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd