Kursplan - Matematik med didaktik för grundlärare i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-6, del 1
Omfattning
15 hp
Kurskod
MAA039
Giltig från
Hösttermin 2022
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2020-03-26
Reviderad
2021-12-14
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Att bli lärare i matematik
Första upplagan : 2018 - 241 sidor
ISBN: 9789147122585 LIBRIS-ID: 21977602
Med matematiska förmågor som kompass
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 252 s.
ISBN: 9789144084381 LIBRIS-ID: 14817317
Matematikdidaktik i praktiken : att undervisa i årskurs 1-6
1. uppl. : Malmö : Gleerups Utbildning, 2015 - 253 s.
ISBN: 9789140688743 LIBRIS-ID: 17460742
Förstå och använda tal : en handbok
Upplaga 2:1 : Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning, 2020 - 248 s.
ISBN: 9789185143405 LIBRIS-ID: 5jgmt92c3c31vqp8
Kompendier
Kommer att finnas tillgängliga på lärplattformen.
Artiklar
Kommer att finnas tillgängliga på lärplattformen.
Webbadresser
Referenslitteratur
Geometri för lärare
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 148 s.
ISBN: 978-91-44-08390-2 LIBRIS-ID: 13908932
Aritmetik för lärare : tal och de fyra räknesätten
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 200 s.
ISBN: 9789144109756 LIBRIS-ID: 18748839
-
Böcker
Lära och undervisa matematik : från förskoleklass till åk 6
2 uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 320 s.
ISBN: 9789144102481 LIBRIS-ID: 16442856
Att bli lärare i matematik
Första upplagan : 2018 - 241 sidor
ISBN: 9789147122585 LIBRIS-ID: 21977602
Med matematiska förmågor som kompass
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 252 s.
ISBN: 9789144084381 LIBRIS-ID: 14817317
Förstå och använda tal : en handbok
1. uppl. : Göteborg : Nationellt centrum för matematikundervisning (NCM), Göteborgs universitet, 2008 - 244 s. +
ISBN: 9789185143139 LIBRIS-ID: 11209856
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 : reviderad 2019
Sjätte upplagan : [Stockholm] : Skolverket, 2019 - 299 sidor
ISBN: 9789138327500 LIBRIS-ID: 093nxxs9xfd5hxcd
Matematikdidaktik i praktiken : att undervisa i årskurs 1-6
1. uppl. : Malmö : Gleerups Utbildning, 2015 - 253 s.
ISBN: 9789140688743 LIBRIS-ID: 17460742
Kompendier
Kommer att finnas tillgängliga på lärplattformen.
Artiklar
Kommer att finnas tillgängliga på lärplattformen.
Webbadresser
Referenslitteratur
Geometri för lärare
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 148 s.
ISBN: 978-91-44-08390-2 LIBRIS-ID: 13908932
Aritmetik för lärare : tal och de fyra räknesätten
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 200 s.
ISBN: 9789144109756 LIBRIS-ID: 18748839
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig kunskaper om den matematik som är central i årskurserna F-6, med fokus på områdena taluppfattning och tals användning samt geometri. Utveckling av studentens grundläggande ämneskunskaper är centralt liksom att kontinuerligt knyta det matematiska innehållet till ämnesdidaktik.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. beskriva och tillämpa ämnesdidaktiska metoder och modeller för matematikundervisning i årskurserna F-6 utifrån aktuella styrdokument
2. beskriva grundläggande matematiska begrepp och operationer, samt kunna förklara begreppens inbördes relationer med hjälp av olika representationsformer
3. förklara hur elever utvecklar förståelse av grundläggande matematiska begrepp och operationer
4. lösa matematiska uppgifter och problem samt kunna kommunicera och argumentera för sina val av lösningsmetoder
5. redogöra för de matematiska förmågorna och deras betydelse för matematikundervisningen utifrån aktuella styrdokument
6. redogöra för språkets och kommunikationens betydelse för lärande av matematik
7. kartlägga elevers matematikkunskaper inom taluppfattning och utifrån detta kunna planera för efterföljande undervisning
8. planera, genomföra och utvärdera matematikundervisning i årskurserna F-6 utifrån aktuella styrdokument samt ämnesdidaktiska metoder och modeller
9. visa grundläggande vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Ämneskunskaper samt ämnesdidaktik inom området taluppfattning och tals användning. Användning av de fyra räknesätten för räkning med naturliga tal och rationella tal. Samband mellan bråktal, decimaltal och procent. Olika talsystem utifrån historiska exempel. Additiva system och positionssystem med olika baser. Grundläggande talteori.
- Ämneskunskaper samt ämnesdidaktik inom området geometri. Geometriska grundbegrepp, figurer och kroppar. Mätning och måttenheter för längd, area, volym, tid och vikt. Beräkning av omkrets, area och volym. Skala.
- Grundläggande begrepp och operationer inom taluppfattning och tals användning och geometri samt elevers utveckling av förståelse av dessa
- Aktuell kursplan för matematik i grundskolan
- Matematiska förmågor
- Språkets och kommunikationens betydelse för lärande av matematik
- Problemlösandets roll i matematikundervisning
- Problemlösningsstrategier
- Olika representationsformer (symboler, bilder, ord, estetiska uttrycksformer, konkret material) och digitala verktyg
- Olika metoder att demonstrera och laborera i matematik
- Kartläggning av elevers matematikkunskaper och planering för lärande inom taluppfattning och tals användning, med speciellt fokus på elever i behov av särskilt stöd och elever i behov av särskilda utmaningar
- Formativ bedömning/undervisning
- Differentiering av undervisningen i matematik
- Ramverk för matematiklärarkunskap
Behörighet
Grundläggande behörighet samt Matematik 2a eller 2b eller 2c eller Matematik B
Examination
OVN1, övning, 1,5 hp, aktivt deltagande i redovisning av uppgifter och problem, avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
LAB1, laborationer, 1 hp, aktivt deltagande i laborationer, avseende lärandemål 1-3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN1, salstentamen, 3 hp, individuell skriftlig tentamen i taluppfattning och talsanvändning, avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
TEN2, salstentamen, 3 hp, individuell skriftlig tentamen i geometri, avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR1, fältstudierapport, 2 hp, kartläggning och rapportering av elevers kunskaper, avseende lärandemål 3, 7 och 9, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR2, fältstudierapport, 2 hp, planering, genomförande och utvärdering av undervisning, avseende lärandemål 2, 5, 8 och 9, betyget Underkänd (U) och Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 1 hp, individuell skriftlig och/eller muntlig inlämningsuppgift, avseende lärandemål 5, 6 och 9, betyget Underkänd (U) och Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 1,5 hp, aktivt deltagande i litteraturseminarier, avseende lärandemål 3, 5 och 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på FSR1 samt på minst en av TEN1 eller TEN2.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen kan endast ingå som kurs i matematik i en grundlärarexamen.