Kursplan - Estetiska uttrycksformer och estetiska lärprocesser i förskolan
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
PEA088
Giltig från
Hösttermin 2022
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2017-12-12
Reviderad
2021-12-14
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Estetiska uttrycksformer i teori och praktik : bild-, drama- och musikdidaktik
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2020] - 158 sidor
ISBN: 9789147131778 LIBRIS-ID: 6h3shfj84rslfcps
Kreativitet i förskolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 144 s.
ISBN: 978-91-44-10817-9 LIBRIS-ID: 19230809
Kreativa lärprocesser : estetik och undervisning i förskolan
Stockholm : Liber, 2020 - 154 sidor
ISBN: 9789147131150 LIBRIS-ID: frs4txnjc76t17n7
Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket, 2018 - 20 sidor
ISBN: 9789138327364 LIBRIS-ID: v42mt040sqrfsfh1
Kompendier
Bildberättande & konsten att läsa bilder : en satsning om bildning i bild - en kritisk fråga för demokratin
[Stockholm] : Läsrörelsen, [2019] - 31 sidor
Artiklar
Educational drama in education for sustainable development: ecopedagogy in action
Pedagogy, Culture & Society, 2010
Referenslitteratur
Titta - jag kan! : en bok om rytmik för små barn
Mölndal : Lutfisken, cop. 1998 - 64 s.
ISBN: 9188496163 LIBRIS-ID: 7772356
Kultur, estetik och barns rätt i pedagogiken
1. uppl. : Malmö : Gleerups, 2012 - 221 s.
ISBN: 978-91-40-67784-6 LIBRIS-ID: 12736850
-
Böcker
Estetiska uttrycksformer i teori och praktik : bild-, drama- och musikdidaktik
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2020] - 158 sidor
ISBN: 9789147131778 LIBRIS-ID: 6h3shfj84rslfcps
Kreativitet i förskolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 144 s.
ISBN: 978-91-44-10817-9 LIBRIS-ID: 19230809
Läroplan för förskolan Lpfö 98
[Ny, rev. uppl.] : Stockholm : Skolverket, 2016 - 16 s.
ISBN: 9789138326909 LIBRIS-ID: 19509152
URL: Länk
Kreativa lärprocesser : estetik och undervisning i förskolan
Stockholm : Liber, 2020 - 154 sidor
ISBN: 9789147131150 LIBRIS-ID: frs4txnjc76t17n7
Kompendier
Bildberättande & konsten att läsa bilder : en satsning om bildning i bild - en kritisk fråga för demokratin
[Stockholm] : Läsrörelsen, [2019] - 31 sidor
Artiklar
Educational drama in education for sustainable development: ecopedagogy in action
Pedagogy, Culture & Society, 2010
Referenslitteratur
Titta - jag kan! : en bok om rytmik för små barn
Mölndal : Lutfisken, cop. 1998 - 64 s.
ISBN: 9188496163 LIBRIS-ID: 7772356
Kultur, estetik och barns rätt i pedagogiken
1. uppl. : Malmö : Gleerups, 2012 - 221 s.
ISBN: 978-91-40-67784-6 LIBRIS-ID: 12736850
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att utveckla praktisk och didaktisk kunskap i olika estetiska uttrycksformer för att kunna stödja barns skapande, lek och lärande i och genom estetiska uttryck. Kursen syftar dessutom till att ge studenten möjlighet att utveckla kunskap om estetiska lärprocesser samt hur olika estetiska uttrycksformer kan samverka och bidra som stöd för barn i deras utveckling och lärande.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. på en grundläggande nivå redogöra för estetik och estetiska lärprocesser som teoretiska begrepp
2. redogöra för hur estetiska uttrycksformer och lärprocesser kan stimulera och stödja barns utveckling i fantasi, kreativitet, lek och lärande
3. planera, genomföra samt didaktiskt reflektera över undervisning i och genom estetiska uttrycksformer samt reflektera över det egna ledarskapets betydelse
Innehåll
- Estetik och estetiska lärprocesser som teoretiska begrepp
- Praktiska moment inom bild, musik, rytmik och drama
- Didaktiska perspektiv i relation till estetiska uttrycksformer
Undervisning
Workshops, föreläsningar, grupparbeten, seminarier, fältstudie.
Särskild behörighet
30 hp från Förskollärarprogrammet vari ingår
- 7,5 hp Didaktik, utbildningsväsende och förskola: förutsättningar för förskollärares uppdrag,
- 3 hp Barndom ur ett historiskt och samtida perspektiv,
- 6 hp Introduktion till ämnesdidaktik i förskolan, samt
- 1,5 hp Utveckling och lärande (förskollärare).
Examination
GRU1, gruppuppgift, 2,5 hp, gruppuppgift avseende lärandemål 2 och 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 1 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, seminarium, 1 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 3 hp, inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-3, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd