Kursplan - Marknadsföring - en introduktion
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FOA196
Giltig från
Hösttermin 2022
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2021-12-20
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Marknadsföring
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 548 sidor
ISBN: 9789144149042 LIBRIS-ID: t6jcwjf7rsp6wvfc
Webbadresser
URL: APA manual
Syfte
Syftet med kursen är att studenten skall:
* få en förståelse för ämnet marknadsföring samt förklara ämnets olika dominerande teorier och perspektiv.
* få en kunskap om etablerade marknadsföringsteorier, deras modeller och begrepp, samt deras ursprung.
* få använda sina kunskaper om marknadsföring i marknadsföringsrelaterade aktiviteter.
* få erfarenhet av akademiskt grupparbete innehållandes planering, författande, presentation och kritiskt granskande aktiviteter.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. Redogöra för grundläggande marknadsföringsteorier, modeller och begrepp.
2. Visa förståelse för olika marknadsföringsaktiviteters förutsättningar och konsekvenser.
3. Visa färdighet och förmåga att koppla mellan företagets mål, strategival och dess koppling till företagets marknadsföringsaktiviteter.
4. Visa färdighet och förmåga att värdera teorier, modeller och begrepp utifrån i vilken utsträckning de kan tillämpas i praktiska situationer.
5. Tillämpa teorier, modeller och begrepp på specifika situationer.
6. Söka, bearbeta och analysera information utifrån en given ram.
7. Muntligen och skriftligen kommunicera resultat och slutsatser i form av seminarier och rapporter.
Innehåll
I kursen finns bland annat förinspelade digitala föreläsningar. Genom egna studier, inlämnade av en inlämningsuppgift samt ett grupparbete ska kunskaper inhämtas om:
* Centrala marknadsföringsbegrepp.
* Marknadsplaneringsprocessen och dess olika steg.
* Företagets mål och strategi, dess koppling till företagets marknadsföring.
* Muntligt och skriftligt presentera ett akademiskt arbete, samt kritiskt granska ett liknade arbete.
Undervisning
Webbaserade föreläsningar och löpande handledning.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
Hemtentamen (HEM1), 3,5 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG) (avser lärandemål 1-5)
Inlämningsuppgift (INL1), 1 hp, betyg Godkänd (G) (avser lärandemål 1)
Gruppuppgift (GRU1), 3 hp, betyg Godkänd (G) (avser lärandemål 3-7)
För att få slutbetyg krävs minst godkänt på alla momenten. För betyget Väl Godkänt (VG) som slutbetyg krävs VG på tentamen.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar 7,5 hp med:
FOA106 Marknadsföring - en introduktion
FOA130 Marknadsföringens grunder
EFO252 Marketing basics
FOA144 Grundläggande marknadsföring
FOA169 Grundläggande marknadsföring
Kursen överlappar 4,0 hp med:
FOA132 Marknadsföring och management 1