Kursplan - Verksamhetsförlagd utbildning 2 - ämneslärare
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU197
Giltig från
Hösttermin 2022
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2016-12-19
Reviderad
2021-12-14
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Webbadresser
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Utbildningsdepartementet, 2018
URL: Skolverket
Handbok för verksamhetsförlagd utbildning
Lärarutbildning. Akademin för utbildning, kultur och kommunikation (UKK), Mälardalens universitet,
Övrigt
Litteratur i tidigare kurser eller av handledaren föreslagen, som kan ses som relevanta i sammanhanget.
Syfte
Kursen syftar till att studenten, utifrån sina ämnes- och ämnesdidaktiska kunskaper, ska få möjlighet att planera, organisera och leda verksamhet i syfte att skapa god lärmiljö i grund- och gymnasieskolan och utveckla ett reflekterat förhållningssätt.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. granska, problematisera och reflektera över egna och andras handlingar i förhållande till den människo-, demokrati-, kunskapssyn och syn på hållbar utveckling som samhället genom läroplan för grund- och gymnasieskolan ger uttryck för
2. granska, problematisera och reflektera över den egna kommunikativa kompetensen och visa på strategier för egen utveckling
3. utifrån de ämnesteoretiska kurserna identifiera och välja innehåll och metoder för verksamheten i syfte att främja skolans undervisning
4. utifrån elevers olika erfarenhet, behov och förutsättningar planera och leda undervisning utifrån ett ämnesdidaktiskt perspektiv samt visa medvetenhet om digitala verktyg ur ett ämnesdidaktiskt perspektiv
5. visa medvetenhet om olika former för samverkan och dess betydelse för skolans utveckling
6. dokumentera, diskutera och problematisera sina erfarenheter utifrån ämnesdidaktiskt perspektiv
Innehåll
- Människo-, demokrati-, kunskapssyn och syn på hållbar utveckling
- Läroplaner för grund- och gymnasieskolan
- Kursplaner för grundskolan
- Ämnesplaner för gymnasieskolan
- Påverkansfaktorer i grund- och gymnasieskolan
- Kommunikativa kompetenser
- Ämnesdidaktik
- Digitala verktyg
- Samverkan
- Dokumentation
- Praktisk yrkesteori
Undervisning
Auskultera och observera. Utifrån ämneskurser och ämnenas didaktik självständigt planera, organisera, genomföra och utvärdera pedagogiska aktiviteter under handledning av VFU-skolans lärarutbildare. VFU-besök med handledning utförs av högskolans lärarutbildare.
Särskild behörighet
90 hp från Ämneslärarprogrammet gymnasiet vari ingår
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för ämneslärare gymnasieskolan,
- 7,5 hp Utveckling och lärande - ämneslärare gy,
-7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - ämneslärare,
- 30 hp Svenska för ämneslärare eller 30 hp Matematik för ämneslärare, samt
- 30 hp Engelska för ämneslärare, 30 hp Svenska som andraspråk för ämneslärare, 30 hp Teknik för ämneslärare eller 30 hp Samhällskunskap för ämneslärare.
Examination
VFU1, verksamhetsförlagd utbildning, 6 hp, fullgjord verksamhetsförlagd utbildning och dokumentation i studentbok avseende lärandemål 1-6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 1,5 hp, seminarium med muntlig och/eller skriftlig redovisning avseende lärandemål 1-6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Obligatorisk närvaro, minst 35 timmar per vecka, krävs under den verksamhetsförlagda utbildningen. Dokumentation ska ske i Studentbok för verksamhetsförlagd utbildning som också är underlag för examination. Vid icke godkänd VFU ges ett nytt prövningstillfälle. Påbörjad verksamhetsförlagd utbildning innebär påbörjad examination. Student som utan särskilt skäl avbryter VFU kan underkännas på examinationen i förtid.
Student som av arbetsplats där den verksamhetsförlagda utbildningen bedrivs finnes vara uppenbart olämplig för utbildningen, kan underkännas innan kursen/momentet är avklarat. Detsamma gäller om det på något annat sätt för Mälardalens högskola framkommer särskilda skäl som utvisar att studierna måste avbrytas.
För ytterligare information se anvisningar i Handbok för verksamhetsförlagd utbildning och Studentbok för verksamhetsförlagd utbildning.