Kursplan - Forskningsmetod och akademiskt skrivande
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FOA162
Giltig från
Hösttermin 2022
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2019-06-28
Reviderad
2021-12-20
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Research methods for business students
Eighth edition : Harlow : Pearson Education, 2019 - 833 sidor
ISBN: 9781292208787 LIBRIS-ID: hsvjz1sdf23zhwkc
Syfte
Syftet med kursen är att bidra till metodkännedom och praktiskt tillämpad metodkunskap avseende både kvalitativ och kvantitativ forskningsmetod samt vetenskaplig rapportering. Fokus ligger på metoder för insamling, bearbetning, presentation och tolkning av data inom företagsekonomi. Kursen skall vara förberedande för självständigt uppsatsarbete på kandidat- och masternivå.
Lärandemål
Efter kursen ska studenten kunna:
1. beskriva, diskutera och tillämpa centrala begrepp och metoder för insamling, bearbetning, beskrivning och tolkning av data;
2. förstå den praktiska och teoretiska betydelsen av utformning av vetenskaplig frågeställning i förhållande till undersökningsdesign;
3. förhålla sig etiskt och ansvarsfullt till insamling och bearbetning av data;
4. göra grundläggande bedömningar av undersökningskvalitet;
5. värdera och granska information från olika typer av källor;
6. självständigt rapportera och presentera resultat från en genomförd empirisk studie.
Innehåll
Kursen omfattar grundläggande kunskap och förståelse av vetenskapliga metodfrågor med fokus på insamling, bearbetning och presentation av data. Kurser erbjuder fördjupning inom praktisk undersökningsmetodik genom både litteraturstudier och praktisk tillämpning.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, workshops och handledning
Behörighet
Grundläggande behörighet samt Engelska 6
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 1,5 hp, betyg Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Tillräcklig (E), Otillräcklig, komplettering möjlig (Fx), Otillräcklig (F) Avser lärandemål: 1, 2,3
Inlämningsuppgift (INL2), 3 hp, betyg Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Tillräcklig (E), Otillräcklig, komplettering möjlig (Fx), Otillräcklig (F) Avser lärandemål: 1, 3, 4
Gruppuppgift (GRU1), 3 hp, betyg Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Tillräcklig (E), Otillräcklig, komplettering möjlig (Fx), Otillräcklig (F) Avser lärandemål: 3, 4, 5
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Utmärkt, mycket bra, bra, tillfredsställande, tillräcklig, otillräcklig - komplettering möjlig, otillräcklig
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Överlappar med FOA141 och FOA155.