Kursplan - Samhällskunskap med ämnesdidaktiskt perspektiv
Omfattning
15 hp
Kurskod
OAU277
Giltig från
Hösttermin 2021
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2020-12-11
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Undervisa i samhällskunskap : en ämnesdidaktisk introduktion
1. uppl. : Sockholm : Liber, 2015 - 186 s.
ISBN: 9789147111442 LIBRIS-ID: 17759725
Att förstå sin omvärld och sig själv : samhällskunskap, historia, religion och geografi
Stockholm : Skolverket, 2013 - 140 s.
ISBN: 9789175590714 LIBRIS-ID: 15537457
Samhällskunskapsdidaktik : för utbildning i demokrati och samhällsvetenskapligt tänkande
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 278 s.
ISBN: 978-91-44-06643-1 LIBRIS-ID: 12340468
Normkritisk pedagogik : perspektiv, utmaningar och möjligheter
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 358 sidor
ISBN: 9789144118086 LIBRIS-ID: x6q3k0m2v95cd7g0
Utbildning, demokrati, medborgarskap
Andra upplagan : Malmö : Gleerups, [2019] - 160 sidor
ISBN: 9789151102405 LIBRIS-ID: 6hvbbv1p4mg0nhv3
Lärarutbildningen, jämställdhet och genus
Växjö : Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, Linnéuniversitetet, 2011 - 40 s.
ISBN: 9789186983178 LIBRIS-ID: 12507871
Kompendier
Kritiskt tänkande och källkritik : undervisning i samhällskunskap
Solna : Skolforskningsinstitutet, 2020 - XIV, 64 sidor
ISBN: 9789198531664 LIBRIS-ID: gt4596r9dj6btznm
URL: Fritt tillgänglig via Skolforskningsinstitutets webbplats
Artiklar
Samhällskunskapsämnet och det kraftfulla kunnandet : Lärarstudenternas förståelse av ämneskunnande i samhällskunskap och möjliggörande undervisningsstrategier
Stockholm : Centrum för universitetslärarutbildning, Stockholms universitet, 2020 - 30
URL: Länk
"Samhällskunskapen och disciplinfrågan: om utbildning av lärare i samhällskunskap" Utbildning och Demokrati 18(1), (s. 69-91)
2009
-
Böcker
Undervisa i samhällskunskap : en ämnesdidaktisk introduktion
1. uppl. : Sockholm : Liber, 2015 - 186 s.
ISBN: 9789147111442 LIBRIS-ID: 17759725
Att förstå sin omvärld och sig själv : samhällskunskap, historia, religion och geografi
Stockholm : Skolverket, 2013 - 140 s.
ISBN: 9789175590714 LIBRIS-ID: 15537457
Samhällskunskapsdidaktik : för utbildning i demokrati och samhällsvetenskapligt tänkande
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 278 s.
ISBN: 978-91-44-06643-1 LIBRIS-ID: 12340468
Normkritisk pedagogik : perspektiv, utmaningar och möjligheter
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 358 sidor
ISBN: 9789144118086 LIBRIS-ID: x6q3k0m2v95cd7g0
Utbildning, demokrati, medborgarskap
Andra upplagan : Malmö : Gleerups, [2019] - 160 sidor
ISBN: 9789151102405 LIBRIS-ID: 6hvbbv1p4mg0nhv3
Lärarutbildningen, jämställdhet och genus
Växjö : Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, Linnéuniversitetet, 2011 - 40 s.
ISBN: 9789186983178 LIBRIS-ID: 12507871
Kontroversiella frågor : om kunskap och politik i samhällsundervisningen
1:a upplagan : Malmö : Gleerups Utbildning, 2015 - 204 sidor
ISBN: 9789140691392 LIBRIS-ID: 18032787
Att göra tänkande synligt : en bok om begreppsbaserad undervisning
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 251 sidor
ISBN: 9789147111800 LIBRIS-ID: 17212763
Kompendier
Kritiskt tänkande och källkritik : undervisning i samhällskunskap
Solna : Skolforskningsinstitutet, 2020 - XIV, 64 sidor
ISBN: 9789198531664 LIBRIS-ID: gt4596r9dj6btznm
URL: Fritt tillgänglig via Skolforskningsinstitutets webbplats
Artiklar
Samhällskunskapsämnet och det kraftfulla kunnandet : Lärarstudenternas förståelse av ämneskunnande i samhällskunskap och möjliggörande undervisningsstrategier
Stockholm : Centrum för universitetslärarutbildning, Stockholms universitet, 2020 - 30
URL: Länk
"Samhällskunskapen och disciplinfrågan: om utbildning av lärare i samhällskunskap" Utbildning och Demokrati 18(1), (s. 69-91)
2009
Syfte
Kursens syfte är att belysa undervisningsämnet samhällskunskaps beskaffenhet, legitimitet och samhällsfunktion samt hur det kan läras och undervisas i skolan. Den ämnesdidaktiska tråden ska stimulera till reflektion och diskussion om hur ämnesinnehållet kan omformas till undervisning i gymnasieskolan.
Lärandemål
Den studerande ska efter avslutad kurs visa
1. grundläggande kunskap om och förståelse för samhällskunskapsämnet, undervisning och lärande om samhället
2. grundläggande förmåga att reflektera över samhällskunskapsämnet, uppdraget som samhällskunskapslärare och didaktiska överväganden i samhällskunskapsämnet
3. grundläggande förmåga att reflektera över relationen mellan samhällsutveckling och samhällsundervisning
4. välutvecklad förmåga att reflektera och analysera en undervisningsaktivitet utifrån ett ämnesdidaktiskt perspektiv.
5. visa förmåga att kommunicera och reflektera kring frågor som rör identitet, sexualitet och relationer i undervisningssituationer
6. god förmåga att studera och analysera ämnesdidaktiska problemställningar med ett vetenskapligt förhållningssätt.
Innehåll
- Under kursen introduceras ämnet samhällskunskap och didaktiska perspektiv på undervisning och lärande om samhället.
- Under kursen uppmärksammas några av de utmaningar, dilemman och kontroversiella frågor som samhällskunskapslärare ställs inför.
- Under kursen berörs samhällskunskapsklassrummet ur olika perspektiv. I fokus står att planera undervisning, att värdera elevers kunskaper (bedömning och betyg) och att studera undervisning.
- Kursen knyts också till den verksamhetsförlagd utbildningen.
Särskild behörighet
210 hp från Ämneslärarprogrammet gymnasiet vari ingår
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för ämneslärare gymnasieskolan,
- 7,5 hp Utveckling och lärande - ämneslärare gy,
- 7,5 hp Bedömning och betygsättning för ämneslärare gymnasieskolan,
- 7,5 hp Specialpedagogik - ämneslärare gy,
- 7,5 hp Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap - ämneslärare gy,
- 5,5 hp Forskningsmetod för lärare - ämneslärare gy,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - ämneslärare,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 2 - ämneslärare, samt
- 54 hp Samhällskunskap för ämneslärare.
Examination
SEM1, seminarium, 2,5 hp, muntlig examination avseende lärandemål 1-2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
FSR1, fältstudierapport, 4,5 hp, muntligt och skriftligt fältstudierapport avseende lärandemål 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
INL1, inlämningsuppgift, 4 hp, individuell skriftlig uppgift avseende lärandemål 2, 5-6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
TEN1, salstentamen, 4 hp, tentamen avseende lärandemål 1-6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
För VG på kursen krävs VG på TEN1 och INL1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd