Kursplan - Litteraturvetenskap - tematiska perspektiv
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
LIA030
Giltig från
Hösttermin 2021
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2019-12-09
Reviderad
2020-12-11
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Epikanalys : en kort introduktion
Första upplagan : Malmö : Gleerups, [2019] - 83 sidor
ISBN: 9789151102252 LIBRIS-ID: 7hz069pz5slmc69z
Lyrikens liv : introduktion till att läsa dikt
Göteborg : Daidalos, 2004 - 328 s.
ISBN: 91-7173-207-1 LIBRIS-ID: 9705854
Litteratur : introduktion till teori och analys
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 496 s.
ISBN: 9789144092461 LIBRIS-ID: 17648394
Litteraturdidaktik : teori, praktik, relevans, potential
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2020] - 115 sidor
ISBN: 9789147140824 LIBRIS-ID: 6jsjklh8491tddn6
Dramatikanalys : en introduktion
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2006 - 186 s.
ISBN: 91-44-04656-1 LIBRIS-ID: 10043619
URL: Omslagsbild
Läses i valfri utgåva
Webbadresser
Skolverket, Lärportalen, Perspektiv på litteraturundervisning (del 2 och 3)
-
Böcker
Epikanalys : en kort introduktion
Första upplagan : Malmö : Gleerups, [2019] - 83 sidor
ISBN: 9789151102252 LIBRIS-ID: 7hz069pz5slmc69z
Lyrikens liv : introduktion till att läsa dikt
Göteborg : Daidalos, 2004 - 328 s.
ISBN: 91-7173-207-1 LIBRIS-ID: 9705854
Litteratur : introduktion till teori och analys
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 496 s.
ISBN: 9789144092461 LIBRIS-ID: 17648394
Litteraturdidaktik : teori, praktik, relevans, potential
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2020] - 115 sidor
ISBN: 9789147140824 LIBRIS-ID: 6jsjklh8491tddn6
Dramatikanalys : en introduktion
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2006 - 186 s.
ISBN: 91-44-04656-1 LIBRIS-ID: 10043619
URL: Omslagsbild
Läses i valfri utgåva
Webbadresser
Skolverket, Lärportalen, Perspektiv på litteraturundervisning (del 2 och 3)
Syfte
Kursens syfte är att ge studenten möjlighet att tillägna sig kunskap om hur man kan definiera och förklara begreppet "tema" och kan visa hur ett litterärt tema gestaltas i litteratur från olika kulturer och tider.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. identifiera beröringspunkter mellan litterära texter från olika tider och kulturer
2. beskriva hur ett tema gestaltas i en vald text
3. beskriva och förklara temaarbetets didaktiska förutsättningar och metodiska tillämpningar
Innehåll
- Ett urval skönlitterära texter från olika genrer och tider studeras tematiskt och jämförande
- De litteraturvetenskapliga begreppen tema, motiv och intertextualitet
- Sökning av relevant litteraturvetenskaplig forskning
- Tematisk undervisning
Särskild behörighet
150 hp från Ämneslärarprogrammet gymnasiet vari ingår
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för ämneslärare gymnasieskolan,
- 7,5 hp Utveckling och lärande - ämneslärare gy,
- 7,5 hp Bedömning och betygsättning för ämneslärare gymnasieskolan,
- 7,5 hp Specialpedagogik - ämneslärare gy,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - ämneslärare, samt
- 45 hp Svenska för ämneslärare varav 3 hp litteraturvetenskap.
Examination
FSR1, Fältstudierapport, 1,5 hp, avseende lärandemål 3, betyg Underkänt (U) eller Godkänd (G).
INL1, Inlämningsuppgift, 6 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemålen 1 och 2, betyg Underkänt (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För godkänt kursbetyg krävs minst godkänt betyg på samtliga examinationsmoment samt aktivt deltagande på seminarierna och genomförande av förelagda gruppuppgifter. Vid enstaka frånvaro ges möjlighet att komplettera enligt lärarens anvisning.
För VG på kursen krävs VG på INL1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd