Kursplan - Digital interaktionsdesign i det fysiska rummet
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
ITE246
Giltig från
Hösttermin 2021
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Informationsdesign
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2020-12-15
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Design Beyond Devices : Creating Multimodal, Cross-device Experiences
New York, NY: Rosenfeld Media, 2020
Where the action is : the foundations of embodied interaction
Cambridge, Mass. : MIT Press, 2001 - 229 s.
ISBN: 0262041960 LIBRIS-ID: 8280687
Referenslitteratur
Multimodal interaktionsanalys
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 463 sidor
ISBN: 9789144127521 LIBRIS-ID: jvc3sq57gggghpq1
Architecture : form, space, & order
Fourth edition. : Hoboken, New Jersey : Wiley, 2014 - 447 s.
ISBN: 9781118745083 LIBRIS-ID: 16937735
Interaction design : beyond human-computer interaction
Fifth edition. : Indianapolis, IN : Wiley, [2019] - xix, 636 pages
ISBN: 9781119547259 LIBRIS-ID: 1b9k20pzztnzqhqh
Övrigt
Ytterligare litteratur i form av artiklar och kompendier kan tillkomma och anges i kursens studiehandledning vid kursstart.
.,
-
Böcker
Multimodal interaktionsanalys
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 463 sidor
ISBN: 9789144127521 LIBRIS-ID: jvc3sq57gggghpq1
Referenslitteratur
Interaction design : beyond human-computer interaction
Fifth edition. : Indianapolis, IN : Wiley, [2019] - xix, 636 pages
ISBN: 9781119547259 LIBRIS-ID: 1b9k20pzztnzqhqh
Design Beyond Devices : Creating Multimodal, Cross-device Experiences
New York, NY: Rosenfeld Media, 2020
Övrigt
Ytterligare litteratur i form av artiklar och kompendier kan tillkomma och anges i kursens studiehandledning vid kursstart.
.,
Syfte
Kursen syftar till att studenten i projektform ska arbeta med olika former av multimodal interaktiv design i rummet, såväl rumsliga element som föremål.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. Beskriva och diskutera grundläggande begrepp inom Multimodal interaktiv design
2. Redogöra för rumsliga element av betydelse för interaktionsdesign
3. Förklara och applicera begrepp som rumsuppfattning och spatial analys i relation till interaktionsdesign i det fysiska rummet
4. I projektform tillämpa multimodal interaktion och rumsliga element i utvecklandet av ett designförslag
5. Analysera och utvärdera ett designförslag på en multimodal interaktiv artefakt i dess rumsliga kontext
Innehåll
Kursen behandlar och utvärderar digital multimodal interaktion. I kursen ges möjlighet att diskutera och bygga kunskap om till exempel ljud, röst, rörelse, gester och rumslig gestaltning. Även möjlighet att erhålla kunskap om och erfarenheter av rumsuppfattning ingår i kursen.
Särskild behörighet
30 hp avslutade kurser inom programmet Interaktionsdesign.
Examination
Projekt (PRO1), En uppgift som redovisas med rapport och demonstration av projektet, 4,5 hp, examinerar lärandemål 1,2,4 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Laboration (LAB1), Laborationsserie som kontinuerligt redovisas enligt instruktioner, 2 hp, examinerar lärandemål 1,2 och 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Inlämningsuppgift (INL1) En uppgift som redovisas med skriftlig individuell reflekterande text, 1 hp, examinerar lärandemål 3 och 5 , betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd