Kursplan - Spelifiering för interaktionsdesign
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
ITE245
Giltig från
Hösttermin 2021
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Informationsdesign
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2020-12-15
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Referenslitteratur
Games, design and play - a detailed approach to iterative game design
2016 - xviii, 266 pages
ISBN: 9780134392073 LIBRIS-ID: 19697215
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten grundläggande kunskaper om hur individer interagerar med varandra, objekt och miljöer samt hur användbarhet kan stödjas av spelifiering för att motivera, engagera och förstärka beteenden.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. Använda teorier inom speldesign för att spelifiera problem inom informationsdesign
2. Analysera spelmekanik och dess funktion i relation till spelaktiviteter
3. Konstruera och applicera spelmekanik som uppmuntrar aktivt speldeltagande
4. Utvärdera spel med relevanta metoder för att kunna bedöma användarens upplevelse
5. Beskriva och diskutera teorier inom speldesign
Innehåll
I kursen använder vi spelifiering som ett verktyg för att utveckla tjänster och produkter inom informationsdesign. Kursen ger konceptuell kunskap om spel som en social aktivitet och dess grundläggande element. Kursen syftar till att ge studenter nödvändiga verktyg för en iterativ process för speldesign, från idégenerering till utvärdering av spelupplevelsen i digitala och analoga världar.
Särskild behörighet
30 hp informationsdesign med inriktning mot interaktionsdesign
Examination
Inlämningsuppgift 1 (INL1), 1,5 hp, examinerar lärandemål 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Inlämningsuppgift 2 (INL2), 1,5 hp, examinerar lärandemål 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Inlämningsuppgift 3 (INL3), 1,5 hp, examinerar lärandemål 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Seminarium (SEM1), 1,5 hp, examinerar lärandemål 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Projekt (PRO1), 1,5 hp, examinerar lärandemål 1, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd