Kursplan - Psykologi 31-60 med inriktning mot arbetsliv
Omfattning
30 hp
Kurskod
PSA123
Giltig från
Hösttermin 2021
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Psykologi
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2021-01-25
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Statistik för beteendevetare : faktabok
Fjärde upplagan : Stockholm : Liber, [2020] - 612 sidor
ISBN: 9789147129409 LIBRIS-ID: r4q07d8hpt7z8qcp
Psykologi i organisation och ledning
4 uppl. : Studentlitteratur AB, 2016 - 592 s.
ISBN: 9789144111582 LIBRIS-ID: 19770026
Kvalitativ forskningsmetod i psykologi : att låta en värld öppna sig
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2008 - 215 s.
ISBN: 9789147093342 LIBRIS-ID: 10934339
SPSS survival manual : a step by step guide to data analysis using IBM SPSS
6. ed. : Maidenhead : Open University Press, 2016 - 352 s.
ISBN: 033526154X LIBRIS-ID: 19439168
Cognitive psychology : mind and brain
Upper Saddle River, N.J. : Pearson/Prentice Hall/Pearson Education International, c2009. - xiii, 610 p., [16] p. of plates
ISBN: 978-0-13-700454-6 (PIE) LIBRIS-ID: 11495449
URL: Länk
Kompendier
God forskningssed
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2011 - 129 s.
ISBN: 9789173071895 LIBRIS-ID: 12133273
Vetenskaplig avrapportering : vägledning i konsten att skriva en uppsats i psykologi
7. uppl. : Eskilstuna : Mälardalens högskola, 2009 - 34 s.
ARIA Arbetsinnehållsanalys. En metod för att bestämma arbetets innehåll, hinder och möjligheter ur ett externt perspektiv
Manual version 1.1. Arbets- och miljömedicin, Centrum för folkhälsa, Stockholms läns landsting, 2009
Övrigt
Tillkommer c:a 400 sidor enligt lärares anvisningar.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig fördjupade kunskaper i ämnet psykologi inom områdena kognitiv psykologi, vetenskaplig metod samt arbets- och organisationspsykologi. Vidare syftar kursen till att kunna planera och genomföra en valfri fördjupning inom ett arbets- eller organisationspsykologiskt område
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 översiktligt beskriva grundläggande kognitionspsykologisk teori och empiri
2 tillämpa kognitionspsykologiska teorier för att analysera och förstå vardagsfenomen
3 redogöra för enkätmetodik samt experimentell- och kvasiexperimentell metodik liksom utgångspunkter för att säkra validitet och reliabilitet vid dessa
4 tillämpa grundläggande parametriska och icke-parametriska analysmetoder
5 använda ett statistikprogram för omkodning, analys och tolkning av kvantitativa data
6 jämföra olika kvalitativa metodansatser och argumentera för metodval i relation till en kvalitativ frågeställning
7 redogöra för den kvalitativa forskningsprocessen och formulera forskningsbara kvalitativa vetenskapliga frågeställningar
8 utföra, utvärdera och rapportera kvalitativa analyser
9 redogöra för det psykologiska forskningsfältet inom arbetslivet med fokus på både klassiska och nyare bidrag till forskningen på området
10 jämföra och diskutera olika teorier inom arbets- och organisationspsykologi
11 Redogöra för socialpsykologiska teorier som är relevanta för det arbets- och organisationspsykologiska fältet
12 använda ett etablerat vetenskapligt instrument för tillämpning inom arbets- och organisationspsykologi
13 genomföra en psykologisk undersökning med inriktning mot arbetslivet samt skriftligt och/eller muntligt redogöra för resultatet av genomförd undersökning.
14 redogöra för och överväga forskningsetiska principer i vetenskapligt arbete
15 inom ett arbets- eller organisationspsykologiskt område, avgränsa, planera och genomföra en egen studie samt skriftligt formulera den egna studiens syfte, frågeställning och/eller hypotes, resultat och diskussion
16 kritiskt granska och diskutera ett annat studentarbete
Innehåll
Delkurs 1, 6 hp: Kognitiv psykologi
Termen "kognition" (från latin "cognosco" = lära känna) används i sin vidaste mening för att beteckna alla de psykiska processer som är inbegripna i människors intellektuella liv: varseblivning, föreställande, tänkande, begreppsbildning, problemlösning, beslutsfattande, bedömningar, fantasi, minne och språkliga funktioner. Under kursen behandlas ett brett urval av de olika teoretiska ämnesområdena inom kognitionspsykologin.
Delkurs 2, 7,5 hp: Vetenskaplig metod och utredningsmetodik
Under kursen behandlas designval, experimentell metodik, enkätmetodik och analys av såväl kvalitativa som kvantitativa psykologiska data. Det kvantitativa momentet behandlar huvudsakligen inferentiella metoder och förutsätter att grundläggande kunskaper i statistik redan inhämtats. Färdighetsträning i bearbetning samt analys av kvantitativa data med hjälp av datorprogram. Den kvalitativa kursdelen innefattar färdighetsträning i kvalitativ metodik inklusive bearbetning och rapportering av kvalitativa data.
Delkurs 3, 16,5 hp: Psykologi med inriktning mot arbetslivet
Arbets- och organisationspsykologi, 11 hp
I delkursen presenteras översiktligt centrala psykologiska teorier relevanta för arbetslivsområdet. I kursen beaktas både utvecklings- och belastningsperspektiv samt hälsoaspekter. Här ingår dynamiska processer såsom motivation och emotion samt personlighet och förmåga; Kognitiva processer såsom lärande och utveckling, beslutsfattande, attityder och attribution; Sociala processer såsom organisationskultur, förändringar, konflikter och grupprocesser; Lednings- och inflytandeprocesser såsom ledarskap och kommunikation.
Fördjupningsarbete inom ett valfritt arbetslivsområde, 5,5 hp
Fördjupning inom ett för arbets- eller organisationspsykologi relevant område genom litteratursökning, inläsning och kritisk granskning av aktuell forskning. Vidare ingår planering, genomförande, skriftlig redovisning samt muntligt försvar av eget fördjupningsarbete. Det ingår dessutom muntlig och skriftlig opposition på ett annat studentarbete.
Särskild behörighet
Psykologi 1-30, minst 22,5 hp vari ingår Forskningsprocessen 7,5 hp eller motsvarande.
Examination
TEN1 Salstentamen 6 hp, Kognitiv psykologi, (lärandemål 1-2), Betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
TEN2 Salstentamen 4 hp, Kvantitativ metod, (lärandemål 3-5), Betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
HEM1 Hemtentamen 3,5 hp, Kvalitativ metod, (lärandemål 6-8), Betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1 Seminarium 2 hp, (lärandemål 9-11) Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1 Inlämningsuppgift 6 hp, Arbets- och organisationspsykologi, (lärandemål 9-14), Betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL2 Inlämningsuppgift 3 hp, Arbets- och organisationspsykologi, (lärandemål 9-11), Betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
UPS1 Uppsats 5,5 hp, skriftlig och muntlig examination, Fördjupningsarbete inom ett valfritt område inom arbets- eller organisationspsykologi (lärandemål 9-11, 13-16), Betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter PSA115