Kursplan - Barnlitteratur och barnkultur, fördjupning i svenskämnet för grundlärare 4-6
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
LIA031
Giltig från
Hösttermin 2021
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2020-02-20
Reviderad
2020-11-25
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Böcker inom och omkring oss
[Ny utg.] : Stockholm : Gilla böcker, 2014 - 293 s.
ISBN: 9789186634544 LIBRIS-ID: 14981477
Lärande genom skönlitteratur : djupläsning, förståelse, kunskap
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 288 sidor
ISBN: 9789144136172 LIBRIS-ID: 7kc2f5zp5vhsmkjj
Barnboken i samhället
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 190 s.
ISBN: 978-91-44-08445-9 LIBRIS-ID: 13612655
Populärkultur : teorier, metoder och analyser
2., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 231 s.
ISBN: 978-91-47-08953-6 LIBRIS-ID: 11267064
URL: Omslagsbild
Tulpanpojken
Stockholm : Rabén & Sjögren, [2017] - 189 sidor
ISBN: 9789129703290 LIBRIS-ID: 20719330
Utdrag, pdf på Canvas.
Barnlitteraturlistan. Tillkommer valbar läsning från vår lista med nya skönlitterära böcker för åldersgruppen 9-12 år.
Kompendier
Utdrag ur Arne Norlins bearbetning av Selma Lagerlöfs Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige, 2017
Utdrag ur Lena Martinsson & Eva Reimers, Skola i normer, Malmö: Gleerup, 2008
Kompendium vetenskapliga artiklar
Artiklar
Normer i normkritisk barnlitteratur: om frihet, emancipation och tvånget att bli kär, i Unga läser: läsning, normer och demokrati 2017
Webbadresser
Barnlitteraturens tekniklandskap : En didaktisk vandring från Nils Holgersson till Pettson och Findus
Norrköping : Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet, 2015 - 385 s. (PDF)
URL: Sammanfattning och fulltext från Linköping University Electronic Press
Bokprovning på Svenska Barnboksinstitutet: En dokumentation. Årgång 2021
Stockholm: Svenska Barnboksinstitutet, 2022,
URL: https://www.barnboksinstitutet.se/wp-content/uploads/2022/04/Dokumentation-2022-1.pdf
Läskulturer : lärare, elever och litteraturläsning i grundskolans mellanår
Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola, 2007 - 398, [10] s.
ISBN: 978-91-976537-1-8 LIBRIS-ID: 10339143
URL: Fulltext
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Skolverket, 2011,
URL: https://www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/laroplan-och-kursplaner-for-grundskolan
Lärportalen. Lässtrategier för skönlitteratur
Skolverket,
URL: https://larportalen.skolverket.se/#/modul/5-las-skriv/Grundskola/014_lasstrategi_for_skonlitt
Varför är Disney så populär? : man föds inte till barn - man blir det
Ingår i:
NORDICOM-information : masskommunikation : aktuell forskning i Norden
Göteborg : NORDICOM, 1980-2018
URL: Länk
2000 (22:1), s. 59-68
Ungar och medier
Statens medieråd, 2019
Övrigt
Normkritisk pedagogik : makt, lärande och strategier för förändring
Uppsala : Centrum för genusvetenskap, Uppsala universitet, 2010 - 290 s.
ISBN: 9789197818650 LIBRIS-ID: 11882154
-
Böcker
Böcker inom och omkring oss
[Ny utg.] : Stockholm : Gilla böcker, 2014 - 293 s.
ISBN: 9789186634544 LIBRIS-ID: 14981477
Lärande genom skönlitteratur : djupläsning, förståelse, kunskap
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 288 sidor
ISBN: 9789144136172 LIBRIS-ID: 7kc2f5zp5vhsmkjj
Barnboken i samhället
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 190 s.
ISBN: 978-91-44-08445-9 LIBRIS-ID: 13612655
Populärkultur : teorier, metoder och analyser
2., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 231 s.
ISBN: 978-91-47-08953-6 LIBRIS-ID: 11267064
URL: Omslagsbild
Tulpanpojken
Stockholm : Rabén & Sjögren, [2017] - 189 sidor
ISBN: 9789129703290 LIBRIS-ID: 20719330
Utdrag, pdf på Canvas.
Barnlitteraturlistan. Tillkommer valbar läsning från vår lista med nya skönlitterära böcker för åldersgruppen 9-12 år.
Kompendier
Utdrag ur Arne Norlins bearbetning av Selma Lagerlöfs Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige, 2017
Kompendium vetenskapliga artiklar
Artiklar
Normer i normkritisk barnlitteratur: om frihet, emancipation och tvånget att bli kär, i Unga läser: läsning, normer och demokrati 2017
Webbadresser
Barnlitteraturens tekniklandskap : En didaktisk vandring från Nils Holgersson till Pettson och Findus
Norrköping : Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet, 2015 - 385 s. (PDF)
URL: Sammanfattning och fulltext från Linköping University Electronic Press
Bokprovning på Svenska Barnboksinstitutet: En dokumentation. Årgång 2020
Stockholm: Svenska Barnboksinstitutet, 2021,
URL: https://www.barnboksinstitutet.se/wp-content/uploads/2021/04/Dokumentation-2021.pdf
Läskulturer : lärare, elever och litteraturläsning i grundskolans mellanår
Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola, 2007 - 398, [10] s.
ISBN: 978-91-976537-1-8 LIBRIS-ID: 10339143
URL: Fulltext
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Skolverket, 2011,
URL: https://www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/laroplan-och-kursplaner-for-grundskolan
Lärportalen. Lässtrategier för skönlitteratur
Skolverket,
URL: https://larportalen.skolverket.se/#/modul/5-las-skriv/Grundskola/014_lasstrategi_for_skonlitt
Varför är Disney så populär? : man föds inte till barn - man blir det
Ingår i:
NORDICOM-information : masskommunikation : aktuell forskning i Norden
Göteborg : NORDICOM, 1980-2018
URL: Länk
2000 (22:1), s. 59-68
Ungar och medier
Statens medieråd, 2019
Syfte
Kursen syftar till att studenten tillägnar sig fördjupade kunskaper om samtida barn- och ungdomslitteratur och barnkulturforskning ur olika perspektiv och deras didaktiska tillämpning. Kursen ger också kunskap om barn- och ungdomslitteraturens samt barn- och ungdomskulturens funktioner och villkor i samhället.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för och tillämpa teorier och forskning om barn- och ungdomslitteratur och -kultur i olika medier ur ett genus-, etnicitets-, klass- och hållbarhetsperspektiv
2. identifiera och analysera barn- och ungdomslitteraturens och -kulturens funktioner och villkor i samhället och i skolan
3. tillämpa och värdera litteraturdidaktiska metoder med utgångspunkt i litteraturdidaktisk forskning och teori
4. analysera litteraturens och kulturens betydelse för barns kunskaps- och identitetsutveckling med utgångspunkt i kulturkritiska teorier
5. tillämpa didaktikens grundfrågor, svenskämnets didaktik och metodik för att främja elevers litteracitet
Innehåll
- Teorier och forskning om barn- och ungdomslitteratur och -kultur ur ett genus-, etnicitets-, klass- och hållbarhetsperspektiv
- Barn- och ungdomslitteraturens och -kulturens funktioner och villkor i samhället och i skolan
- Barn- och ungdomskulturens mediala former och estetiska uttryck
- Didaktiska och ämnesdidaktiska perspektiv på samtida barn- och ungdomslitteratur och -kultur
- Teorier och forskning om litteraturens och kulturens betydelse för barns och ungdomars kunskaps- och identitetsutveckling
- Didaktiska, ämnesdidaktiska och metodiska aspekter på främjande av barns/elevers förmåga att diskutera texters innehåll
Särskild behörighet
150 hp från Grundlärarprogrammet 4-6 vari ingår:
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för grundlärare 4-6,
- 7,5 hp Utveckling och lärande - grundlärare 4-6,
- 7,5 hp Utvecklingsarbete och utvärdering för grundlärare 4-6,
- 7,5 hp Bedömning och betygsättning för grundlärare 4-6,
- 7,5 hp Forskningsmetod för grundlärare 4-6,
- 7,5 hp Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap för grundlärare 4-6,
- 30 hp Engelska för grundlärare 4-6,
- 15 hp Matematik för grundlärare 4-6,
- 30 hp Naturvetenskap och teknik - grundlärare 4-6,
- 15 hp Svenska för grundlärare 4-6, samt
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - grundlärare 4-6.
Examination
FSR1, fältstudierapport, 2 hp, fältstudie med muntlig och skriftlig redovisning rörande lärande och utveckling, litteraturdidaktik avseende lärandemål 2, 3 och 5 betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 1,5 hp, seminarium med muntlig redovisning rörande barnkulturella fenomen avseende lärandemål 1, 4 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
HEM1, hemtentamen, 4 hp, skriftlig uppgift rörande perspektiv på barn- och ungdomskultur avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För godkänt kursbetyg krävs minst godkänt betyg på samtliga examinationsmoment samt aktivt deltagande på seminarierna och genomförande av förelagda gruppuppgifter. Vid enstaka frånvaro ges möjlighet att komplettera enligt lärarens anvisning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd