Kursplan - De samhällsorienterande ämnena och deras didaktik för grundlärare i grundskolans årskurs 4-6
Omfattning
30 hp
Kurskod
OAU267
Giltig från
Hösttermin 2021
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2020-11-25
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Samhällsorienteringens didaktik : för undervisning i grundskolans tidiga år
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2021] - 139 sidor
ISBN: 9789147134069 LIBRIS-ID: 5jvp7vrb38802q62
Forum : 1 Samhällskunskap.
1. uppl. : Stockholm : Bonnier utbildning, 2006 - 478 sidor
ISBN: 9162251775 LIBRIS-ID: 9710802
Undervisa i samhällskunskap : en ämnesdidaktisk introduktion
1. uppl. : Sockholm : Liber, 2015 - 186 s.
ISBN: 9789147111442 LIBRIS-ID: 17759725
Sveriges historia : från forntid till nutid
Bromma : Ordalaget bokförlag, [2018] - 447 sidor
ISBN: 9789174692419 LIBRIS-ID: 22534626
Att förstå sin omvärld och sig själv : samhällskunskap, historia, religion och geografi
Stockholm : Skolverket, 2013 - 140 s.
ISBN: 9789175590714 LIBRIS-ID: 15537457
Religion och sammanhang : 1 och 2
4. [utök.] uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 352 s.
ISBN: 9789147107933 LIBRIS-ID: 13933327
Geografi : människan, resurserna, miljön, hållbar utveckling. 1 och 2
3., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 462 s.
ISBN: 9789147103409 LIBRIS-ID: 12100247
Artiklar
Tycka eller tänka om rättvisa – vad främjas i mellanstadiets samhällskunskapsundervisning?
Karlstad : CSD Karlstad, 2019
URL: Länk
2019:2, 136-161
Kritiska perspektiv på historiedidaktiken
1 : Bromma : Historielärarnas förening, 2013 - 127
URL: Länk
Webbadresser
Europarådet (2016). Undervisa om kontroversiella frågor. [11 sidor]
Skolverket. Kommentarmaterial till kursplanen i samhällskunskap. [39 sidor]
URL: https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a65cbf9/1553967475067/
Syfte
Kursen syftar till att ge studenterna möjlighet att tillägna sig kunskap om de samhällsorienterade ämnena och deras didaktik och metodik för undervisning i årskurserna 4-6.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för kontinuitet och förändringar i historien, främst i Norden, som har påverkat och påverkar människans levnadsvillkor och uppfattningar om världen
2. analysera människans föränderliga livsvillkor både lokalt och globalt utifrån ett perspektiv på hållbar utveckling
3. redogöra för geografiska förändringsprocesser och jordens resurser samt resursernas fördelning ur ett kritiskt perspektiv
4. analysera etiska frågeställningar kopplade till olika religioner och livfrågor
5. analysera demokratiska och samhälleliga normer och teorier
6. redogöra för kursplanerna i historia, geografi, samhällskunskap och religionskunskap utifrån syfte, centralt innehåll och kunskapskrav samt redovisa kännedom om grundläggande begrepp och teorier inom ämnesområdet
7. analysera de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik och metodik
8. kritiskt granska de samhällsorienterande ämnena utifrån mångfalds- och genusperspektiv
9. utarbeta och värdera olika estetiska lärprocesser, digitala verktyg och fantasins betydelse för barns lärande och kunskapsutveckling inom ämnesområdet
10. visa utvecklat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Föreställningar om plats och identitet utifrån geografiska, historiska, religions- och samhällsvetenskapliga aspekter
- Demokratin och dess begränsningar och möjligheter ur ett klassrumsperspektiv
- Jordens resurser och dess fördelning utifrån olika perspektiv
- Naturlandskapets uppkomst och karaktäristik
- Människans historia, med särskild fokus på Nordens historia mellan medeltiden och industrialismen
- Kartan och globen som kunskapsverktyg undersöks och relateras till barns omvärldsuppfattningar
- Migration med dess orsaker och konsekvenser för individen och samhället
- Hur tolkningar och användning av historien påverkas av de rådande samhälls- och levnadsvillkoren
- Hur religioner formas av och formar samhälleliga villkor samt religioners betydelse för identitet och kollektiv tillhörighet
- Erik och livsfrågor kopplade till religioner och livsåskådningar
- Kursplaner och läromedel utifrån mångfalds- och genusperspektiv
- Människans föränderliga livsvillkor, lokalt och globalt, i relation till hållbar utveckling
- Ämnesdidaktik innefattande metodik
- Estetiska lärprocesser, digitala verktyg och fantasi i relation till barns lärande och kunskapsutveckling
Behörighet
Engelska B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 6) eller Engelska 6, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 (områdesbehörighet A6).
Examination
TEN1, salstentamen, 7 hp, skriftlig tentamen rörande skolämnet historia avseende lärandemål 1, 6-8 och 10, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
HEM1, hemtentamen, 7 hp, skriftlig tentamen rörande skolämnet religionskunskap avseende lärandemål 4, 6-8 och 10, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL1, inlämningsuppgift, 7 hp, skriftlig examination rörande skolämnet samhällskunskap avseende lärandemål 5-8 och 10, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
TEN2, salstentamen, 7 hp, skriftlig tentamen rörande skolämnet geografi avseende lärandemål 2, 3, 6-8 och 10, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 2 hp, muntlig examination, estetiska uttrycksformer, digitala verktyg och fantasi avseende lärandemål 9, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på minst 21 hp.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd