Kursplan - Bedömning och betygsättning för grundlärare 4-6
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU015
Giltig från
Hösttermin 2021
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2020-11-25
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Bedömning, betyg och lärande
Övrigt
Ytterligare litteratur och material såsom t.ex. vetenskapliga artiklar, avhandlingar och myndighetstexter tillkommer. Aktuella styrdokument gäller.
-
Böcker
Bedömning, betyg och lärande
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 195 s.
ISBN: 9789144091600 LIBRIS-ID: 18278422
Övrigt
Ytterligare litteratur och material såsom t.ex. vetenskapliga artiklar, avhandlingar och myndighetstexter tillkommer. Aktuella styrdokument gäller.
-
Böcker
Bedömning för lärande
2., [oförändr.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 208 s.
ISBN: 9789144101491 LIBRIS-ID: 14978080
Pedagogisk bedömning : att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 270 s.
ISBN: 9789147114580 LIBRIS-ID: 15122328
Övrigt
Ytterligare litteratur och material i form av vetenskapliga texter såsom artiklar och/eller avhandlingar tillkommer. Även styrdokument, myndighetstexter och annat för kursen relevant material tillkommer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig kunskap om pedagogisk bedömning och betygsättning för skolans årskurs 4-6. Ytterligare ett syfte är att studenten ges möjlighet att utveckla kunskap om hur dokumentation kan få konsekvenser för förändringsarbete, i syfte att skapa goda förutsättningar för elevers lärande.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. beskriva och jämföra historiska och teoretiska perspektiv på bedömning
2. kritiskt granska redskap för dokumentation, bedömning och betygsättning av elevers lärande
3. diskutera giltighet och tillförlitlighet vid bedömning av lärande
4. analysera strategier för bedömning och utvärdera didaktisk verksamhet i syfte att skapa goda förutsättningar för elevers lärande
5. reflektera kring bedömnings- och dokumentationspraktiken utifrån ett flerspråkighetsperspektiv
6. visa utvecklat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Historiska och teoretiska perspektiv på bedömning av elevers lärande inom olika skolformer
- Lärares bedömnings- och utvärderingsuppdrag i relation till nationella och lokala styrdokument samt kunskapsmätningar
- Redskap och strategier för dokumentation, bedömning och betygsättning
- Individuella utvecklingsplaner och utvecklingssamtal
- Samhälleliga, etiska och internationella perspektiv på bedömning och dokumentation
- Undervisningens innehåll och metodik
- Akademiskt förhållningssätt, skrivande och läsande
Särskild behörighet
30 hp från Grundlärarprogrammet 4-6 vari ingår
- 3,5 hp Didaktik, utbildningsväsende och skola: om läraryrkets förutsättningar för grundlärare 4-6,
- 10 hp Svenska för grundlärare 4-6, samt
- 7,5 hp Matematik för grundlärare 4-6.
Examination
SEM1, seminarium, 3 hp, aktivt deltagande i seminarier kopplade till fältdagar och litteratur avseende lärandemål, 1-4 och 6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 4,5 hp, skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd