Kursplan - Bedömning av barnets/elevens lärande och utveckling för grundlärare F-3 (arbetsintegrerad)
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU000
Giltig från
Hösttermin 2021
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2020-11-25
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Bedömning för lärande
2., [oförändr.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 208 s.
ISBN: 9789144101491 LIBRIS-ID: 14978080
Lärande, skola, bildning
Femte utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2020] - 815 sidor
ISBN: 9789127827974 LIBRIS-ID: 0bf7hdkdxwt2pq1f
Pedagogisk bedömning : att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 270 s.
ISBN: 9789147114580 LIBRIS-ID: 15122328
Övrigt
Ytterligare litteratur och material i form av vetenskapliga texter såsom artiklar och/eller avhandlingar tillkommer. Även styrdokument, myndighetstexter och annat för kursen relevant material tillkommer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig kunskap om pedagogisk bedömning av barns lärande och utveckling, särskilt vad gäller barn i förskoleklassen och skolans årskurs 1-3. Ytterligare ett syfte är att studenten ges möjlighet att utveckla kunskap om hur dokumentation kan få konsekvenser för förändringsarbete, och att skapa goda förutsättningar för elevers lärande.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. beskriva och jämföra historiska och teoretiska perspektiv på bedömning
2. kritiskt granska redskap för dokumentation och bedömning av barns/elevers lärande
3. diskutera giltighet och tillförlitlighet vid bedömning av lärande
4. analysera strategier för bedömning och utvärdera didaktisk verksamhet i syfte att skapa goda förutsättningar för barns/elevers lärande
5. reflektera kring bedömnings- och dokumentationspraktiken utifrån ett flerspråkighetsperspektiv
6. visa utvecklat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Historiska och teoretiska perspektiv på bedömning av barns/elevers lärande inom olika skolformer
- Lärares bedömnings- och utvärderingsuppdrag i relation till nationella och lokala styrdokument samt kunskapsmätningar
- Redskap och strategier för dokumentation och bedömning
- Individuella utvecklingsplaner och utvecklingssamtal
- Samhälleliga, etiska och internationella perspektiv samt ett flerspråkighetsperspektiv på bedömning och dokumentation
- Undervisningens innehåll och metodik
- Akademiskt förhållningssätt, skrivande och läsande
Särskild behörighet
32 hp från Grundlärarprogrammet F-3 (arbetsintegrerat) vari ingår
- 4,5 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för grundlärare F-3,
- 10 hp Svenska för grundlärare F-3,
- 10 hp Matematik för grundlärare F-3, samt
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - grundlärare F-3.
Examination
SEM1, seminarium, 1 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1-6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, seminarium, 1 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1-6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM3, seminarium, 1 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1-6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 4,5 hp, skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd