Kursplan - Introduktion till programmering i textbaserad miljö
Omfattning
5 hp
Kurskod
DVA345
Giltig från
Vårtermin 2021
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2020-08-27
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Att ge kunskaper i programmering i textbaserade miljöer för att kunna arbeta med programmering i undervisningen.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. skapa enklare program i textbaserad miljö
2. läsa, förstå, felsöka, testa och förbättra enklare program
3. utforma algoritmer för att lösa problem
4. identifiera moment och innehåll i relevanta kurs- och ämnesplaner där programmering är ett användbart verktyg
5. visa förståelse för hur programmering kan introduceras för elever.
Innehåll
Kursens innehåll består av tre delar; ett generellt innehåll, ett programmeringsinnehåll och ett didaktiskt innehåll.
Generellt innehåll
* Introduktion till programmering kopplat till undervisning.
* Programmeringens betydelse för samhället. Etiska perspektiv på programmering.
Programmeringsinnehåll
* Att skapa program i textbaserad miljö.
* Grundläggande begrepp och byggstenar inom programmering, inklusive sekvens, alternativ, villkor, upprepning och variabler.
* Introduktion till funktioner.
* Hur algoritmer kan skapas, testas och förbättras för att lösa problem.
* Läsa, förstå, felsöka, testa och förbättra befintliga program.
* Att utifrån moment i kurs- och ämnesplaner kunna använda programmering vid problemlösning, databearbetning eller tillämpning av numeriska metoder.
Didaktiskt innehåll
* Didaktiska strategier och verktyg kopplat till undervisning om, i och med programmering, med koppling till relevant forskning.
Särskild behörighet
Verksam matematik- eller tekniklärare som undervisar som:
* matematiklärare i grundskolans årskurs 7-9 och specialskolans årskurs 8-10
* matematiklärare i kommunal vuxenutbildning på grundläggande nivå
* matematiklärare i gymnasieskolan
* matematiklärare i kommunal vuxenutbildning på gymnasial nivå.
* tekniklärare i grundskolans årskurs 7-9 och specialskolans årskurs 8-10.
Verksam lärare ska ha sin rektors godkännande för att få delta i kursen.
Examination
Laboration (LAB1), Laborationsserie som kontinuerligt redovisas enligt instruktioner, 3 hp, examinerar lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Projekt (PRO1), Redovisning av projektet, 2 hp, examinerar lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen kan ej inräknas mot huvudområdet datavetenskap i en generell examen. Kursen överlappar helt med DVA341 Grundläggande programmering med teknikdidaktisk inriktning för lärare som undervisar i gr 7-9 /spec 8-10, DVA342 Grundläggande programmering med matematikdidaktisk inriktning för lärare som undervisar i gy eller komvux gy nivå och DVA343 Grundläggande programmering med matematikdidaktisk inr för lärare som undervisar i gr 7-9 / spec 8-10 eller komvux grundl.