Kursplan - Pedagogisk utredning
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SQA133
Giltig från
Vårtermin 2021
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2020-02-18
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Pedagogisk utredning och kartläggning : att analysera och bedöma elevers behov av särskilt stöd
Fjärde upplagan : Malmö : Gleerup, [2019] - 159 sidor
ISBN: 9789151102351 LIBRIS-ID: jtjmshx7gh3jblbd
Utmärkt undervisning : framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning
Andra utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2020] - 327 sidor
ISBN: 9789127827950 LIBRIS-ID: cp07zbvs9f4g4q7d
Specialpedagogik och funktionsvariationer : att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande lärmiljö
Andra utgåvan, omarbetad utgåva : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2019] - 331 sidor
ISBN: 9789127827486 LIBRIS-ID: bm2tl9w383rm3pb4
Diagnoser och lärande
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 87 sidor
ISBN: 9789144123233 LIBRIS-ID: 22664348
Artiklar
Challenges and dilemmas - a conceptual approach to children´s diversity in school. European Journal of Special Needs Education, 33(1): 1-15
2017
Barnperspektiv, barns perspektiv och barns aktörskap - en begreppsdiskussion
2019
URL: Länk
5, 49-61
Elevdokumentation, föräldrainflytande och motstånd i den svenska skolan
Utbildning och demokrati 2012, vol 21, nr 3, 71-90,
Övrigt
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig kunskaper om förebyggande arbete, utredning och olika former av pedagogiska stödinsatser.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
1. identifiera och problematisera centrala frågeställningar i förebyggande arbete med barn och unga i pedagogisk praktik
2. beskriva och kritiskt granska utrednings- och åtgärdsprocesser samt uppföljningar och utvärderingar i arbete med barn och unga i pedagogisk praktik
3. genomföra pedagogiska utredningar och analysera svårigheter på organisations-, grupp- och individnivå
4. diskutera etiska aspekter inom området förebyggande arbete, utredning, åtgärder och uppföljning
Innehåll
- Teorier och forskning om förebyggande arbete med betoning på risk- och skyddsfaktorer i arbete med barn och unga
- Utredning, åtgärder och uppföljning utifrån specialpedagogiska perspektiv
- Olika former av pedagogiska stödinsatser
- Pedagogisk dokumentation och bedömning i arbete med barn och unga
- Etiska aspekter som rör området förebyggande arbete, åtgärder och uppföljning
Särskild behörighet
Lärarexamen.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 3 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
OVN1, övning, 1 hp, digitala seminarium avseende förebyggande arbete observation avseende lärandemål 1, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
OVN2, övning, 1 hp, digitalt seminarium kring utredningsarbete, intervju, avseende lärandemål 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 2,5 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd