Kursplan - Språk-, skriv- och läsutveckling, fördjupning i svenskämnet för grundlärare F-3
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SVA046
Giltig från
Hösttermin 2020
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2020-02-20
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Kreativ grammatikundervisning : från förskoleklass till åk 6
Andra upplagan : Ingarö : Columbus förlag, 2017 - 247 sidor
ISBN: 9789185617340 LIBRIS-ID: 21081868
Snick och snack : en praktisk bok om muntligt berättande
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 192 s.
ISBN: 91-47-05283-X LIBRIS-ID: 9964264
Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
Femte upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 275 sidor
ISBN: 9789144128948 LIBRIS-ID: 07wdmlpsxcg385sh
Lära barn att läsa : [vägen från fonologisk medvetenhet till god läsförståelse]
Andra upplagan : Stockholm : LegiLexi, [2018] - 230 sidor
ISBN: 9789198426434 LIBRIS-ID: v41vtvvnszldzl9b
URL: Fulltext
Sjöqvist. Lena. 2013: När språket inte gör tanken rättvisa. I Lindström, L. & Lindberg, V. (Red.) (2014). Pedagogisk bedömning - Att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap. Stockholm: HLS Förlag.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Westlund, Barbro. 2016: Bedömning av och för läsförståelse. I Folke-Fichtelius, M. & Lundahl, C. (red.) Bedömning i och av skolan: praktik, principer, politik. Lund: Studentlitteratur.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Artiklar
Social theory of literacy: practices and events. I Situated Literacies, reading and writing in contects
London och New York: Routledge, 2000
Andraspråksundervisning
Kritiskt textarbete med flerspråkiga elever
Skolverket,
Stavning-bokstavlig begrundan
Skolverket,
Informationssökning
Skolverket,
Bedömning av läsutveckling under de första skolåren
Skolverket,
Leland, Christine H, Harste, Jerome C, Huber, Kimberly R. 2005: Out of the Box: Critical Literacy in a First-Grade Classroom. Language Arts, Vol. 82 No. 5, March 2005.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Meningsskapande
Skolverket,
Webbadresser
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Utbildningsdepartement, 2011
Referenslitteratur
Bygga broar och öppna dörrar : att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola
2., uppdaterade uppl. : Stockholm : Liber, 2016 - 217 s.
ISBN: 9789147117192 LIBRIS-ID: 19666072
Akademiskt läsande och skrivande
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 202 s.
ISBN: 9789144092546 LIBRIS-ID: 18092376
Aktiv läskraft : att undervisa i lässtrategier för förståelse : fk-årskurs 3
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, 2017 - 303 sidor
ISBN: 9789127136007 LIBRIS-ID: 15989755
Övrigt
Aktuella artiklar tillkommer
-
Böcker
Kreativ grammatikundervisning : från förskoleklass till åk 6
Andra upplagan : Ingarö : Columbus förlag, 2017 - 247 sidor
ISBN: 9789185617340 LIBRIS-ID: 21081868
Snick och snack : en praktisk bok om muntligt berättande
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 192 s.
ISBN: 91-47-05283-X LIBRIS-ID: 9964264
Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
Femte upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 275 sidor
ISBN: 9789144128948 LIBRIS-ID: 07wdmlpsxcg385sh
Lära barn att läsa : [vägen från fonologisk medvetenhet till god läsförståelse]
Andra upplagan : Stockholm : LegiLexi, [2018] - 230 sidor
ISBN: 9789198426434 LIBRIS-ID: v41vtvvnszldzl9b
URL: Fulltext
Sjöqvist. Lena. 2013: När språket inte gör tanken rättvisa. I Lindström, L. & Lindberg, V. (Red.) (2014). Pedagogisk bedömning - Att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap. Stockholm: HLS Förlag.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Westlund, Barbro. 2016: Bedömning av och för läsförståelse. I Folke-Fichtelius, M. & Lundahl, C. (red.) Bedömning i och av skolan: praktik, principer, politik. Lund: Studentlitteratur.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Artiklar
Social theory of literacy: practices and events. I Situated Literacies, reading and writing in contects
London och New York: Routledge, 2000
Andraspråksundervisning
Kritiskt textarbete med flerspråkiga elever
Skolverket,
Stavning-bokstavlig begrundan
Skolverket,
Informationssökning
Skolverket,
Bedömning av läsutveckling under de första skolåren
Skolverket,
Leland, Christine H, Harste, Jerome C, Huber, Kimberly R. 2005: Out of the Box: Critical Literacy in a First-Grade Classroom. Language Arts, Vol. 82 No. 5, March 2005.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Meningsskapande
Skolverket,
Webbadresser
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Utbildningsdepartement, 2011
Referenslitteratur
Övrigt
Aktuella artiklar tillkommer
-
Böcker
Kreativ grammatikundervisning : från förskoleklass till åk 6
Andra upplagan : Ingarö : Columbus förlag, 2017 - 247 sidor
ISBN: 9789185617340 LIBRIS-ID: 21081868
Snick och snack : en praktisk bok om muntligt berättande
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 192 s.
ISBN: 91-47-05283-X LIBRIS-ID: 9964264
Stärk språket stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever
4. uppl. : Stockholm : Hallgren & Fallgren, 2016 - 275 s.
ISBN: 9789173828772 LIBRIS-ID: 18557311
Lära barn att läsa : [vägen från fonologisk medvetenhet till god läsförståelse]
Andra upplagan : Stockholm : LegiLexi, [2018] - 230 sidor
ISBN: 9789198426434 LIBRIS-ID: v41vtvvnszldzl9b
URL: Fulltext
Sjöqvist. Lena. 2013: När språket inte gör tanken rättvisa. I Lindström, L. & Lindberg, V. (Red.) (2014). Pedagogisk bedömning - Att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap. Stockholm: HLS Förlag.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Westlund, Barbro. 2016: Bedömning av och för läsförståelse. I Folke-Fichtelius, M. & Lundahl, C. (red.) Bedömning i och av skolan: praktik, principer, politik. Lund: Studentlitteratur.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Artiklar
Social theory of literacy: practices and events. I Situated Literacies, reading and writing in contects
London och New York: Routledge, 2000
Andraspråksundervisning
Kritiskt textarbete med flerspråkiga elever
Skolverket,
Stavning-bokstavlig begrundan
Skolverket,
Informationssökning
Skolverket,
Bedömning av läsutveckling under de första skolåren
Skolverket,
Leland, Christine H, Harste, Jerome C, Huber, Kimberly R. 2005: Out of the Box: Critical Literacy in a First-Grade Classroom. Language Arts, Vol. 82 No. 5, March 2005.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Meningsskapande
Skolverket,
Webbadresser
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Utbildningsdepartement, 2011
Referenslitteratur
Övrigt
Aktuella artiklar tillkommer
Syfte
Kursen syftar till att studenten tillägnar sig fördjupade kunskaper om kommunikation, språk-, skriv- och läsutveckling kopplat till didaktikens grundfrågor, svenskämnets didaktik samt metodik. Kursen syftar dessutom till att studenten utvecklar redskap för att dokumentera, analysera och bedöma elevers språkutveckling samt planera, genomföra och utvärdera språkutvecklande undervisning.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. kritiskt granska och analysera teorier om och metoder för språkutvecklande läs- och skrivmiljöer för barn med olika förutsättningar och behov
2. kritiskt granska och jämföra teorier om elevers språkutveckling i ett första- och andraspråksperspektiv
3. didaktiskt tillämpa metoder som främjar språk-, skriv- och läsutveckling för elever med olika förutsättningar och behov
4. kartlägga, dokumentera, analysera och bedöma elevers språk- skriv- och läsutveckling
5. exemplifiera och diskutera samt reflektera över planering, genomförande och utvärdering av språkutvecklande undervisning för elever med olika förutsättningar och behov i ett första- och andraspråksperspektiv
6. visa fördjupat och tillämpat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Språkutvecklande läs- och skrivmiljöer för elever med olika förutsättningar och behov
- Teoretiska och didaktiska aspekter på elevers språkutveckling i ett första- och andraspråksperspektiv
- Dokumentation, analys och bedömning av elevers språk-, skriv- och läsutveckling utifrån Skolverkets bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk
- Skolverkets kursplan för ämnet svenska i grundskolan (LGR11) samt Läslyftet
- Anpassning av undervisning för elever med olika förutsättningar och behov i ett första- och andraspråksperspektiv
- IKT i undervisningen - verktyg, pedagogiska program och applikationer för elevers språkutveckling
- Internationella och nationella perspektiv på språkundervisning
- Kritiskt granska och analysera aktuell forskning och forskningsmetoder kring läs- och skrivutveckling
- Muntlig och skriftlig kritisk analys av aktuell artikel kring läs- och skrivutveckling
- Vetenskapligt skrivande
Särskild behörighet
150 hp från Grundlärarprogrammet F-3 vari ingår
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Utveckling och lärande - grundlärare F-3,
- 7,5 hp Bedömning av barnets/elevens lärande och utveckling grundlärare F-3,
- 7,5 hp Utvecklingsarbete och utvärdering - grundlärare F-3,
- 7,5 hp Specialpedagogik för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Forskningsmetod för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Estetiska läroprocesser för grundlärare F-3,
- 15 hp Svenska för grundlärare F-3,
- 15 hp Matematik för grundlärare F-3,
- 3 hp Naturvetenskap och teknik för grundlärare F-3,
- 1,5 hp Samhällsorientering för grundlärare F-3, samt
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - grundlärare F-3.
Examination
FSR1, fältstudie, 1,5 hp, skriftlig och muntlig redovisning med stöd av IKT rörande literacymiljöer och bedömning avseende lärandemål 1 och 3-6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 1,5 hp, skriftlig uppgift och aktivt deltagande i seminarium rörande aktuellt forskningsarbete avseende lärandemål 1, 2 och 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, seminarium, 0,5 hp, aktivt deltagande i seminarium rörande digitala verktyg avseende lärandemål 1, 3 och 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM3, seminarium, 0,5 hp, aktivt deltagande i seminarium rörande bedömning av läs- och skrivutveckling avseende lärandemål 2-6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
HEM1, hemtentamen, 3,5 hp, individuell skriftlig examination rörande språk-, skriv- och läsutveckling avseende lärandemål 1, 2, 5 och 6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd