Kursplan - Verksamhetsförlagd utbildning 3 - grundlärare 4-6
Omfattning
15 hp
Kurskod
OAU203
Giltig från
Vårtermin 2021
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2016-12-19
Reviderad
2020-02-04
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att utveckla och fördjupa den egna förståelsen för och reflekterandet kring verksamheten i grundskolan. Kursen syftar också till att ge studenten möjlighet till att utifrån sina kunskaper i utbildningsvetenskaplig kärna, ämne och ämnesdidaktik självständigt planera, organisera och leda verksamhet i syfte att skapa god lärmiljö i grundskolan.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. arbeta och handla enligt den människo-, demokrati- och kunskapssyn som samhället genom läroplan för grundskolan ger uttryck för
2. visa i handling den flerdimensionella kommunikativa kompetens som läraryrket kräver
3. utifrån fördjupade ämnes- och ämnesdidaktiska kunskaper och påverkansfaktorer självständigt identifiera, välja samt utvärdera innehåll och metoder för verksamheten i syfte att utveckla sin undervisning
4. utifrån elevers olika erfarenhet, behov och förutsättningar självständigt planera, leda och organisera undervisning med medvetna ämnesdidaktiska överväganden och på olika sätt använda digitala verktyg i undervisningen
5. dokumentera, utvärdera och bedöma elevers lärande och kunskap för att skapa underlag för betygssättning
6. utvärdera och diskutera den egna undervisningen i syfte att utveckla ett gott lärande för en hållbar utveckling i skolan
7. samverka i olika arbetsgrupper i syfte att medverka i skolans utveckling
8. dokumentera och diskutera erfarenheterna av lärarrollen, reflektera och analysera för att slutföra sin praktiska yrkesteori
9. uppvisa ett fördjupat och tillämpat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Människo-, demokrati-, kunskapssyn och syn på hållbar utveckling
- Läroplan för grundskolan
- Kursplaner för grundskolan årskurs 4-6
- Påverkansfaktorer i grundskolan årskurs 4-6
- Kommunikativa kompetenser
- Ämnesdidaktik
- Digitala verktyg i ett etiskt perspektiv
- Utvärdering, bedömning och betygssättning
- Samverkan
- Dokumentation
- Praktisk yrkesteori
- Akademiskt skrivande
Undervisning
Auskultera och observera. Utifrån ämneskurser och ämnenas didaktik självständigt planera, organisera, genomföra och utvärdera pedagogiska aktiviteter under handledning av VFU-skolans lärarutbildare. VFU-besök med handledning utförs av högskolans lärarutbildare.
Särskild behörighet
180 hp från Grundlärarprogrammet 4-6 vari ingår
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för grundlärare 4-6,
- 7,5 hp Utveckling och lärande - grundlärare 4-6,
- 7,5 hp Utvecklingsarbete och utvärdering för grundlärare 4-6,
- 7,5 hp Bedömning och betygsättning för grundlärare 4-6,
- 7,5 hp Forskningsmetod för grundlärare 4-6,
- 7,5 hp Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap för grundlärare 4-6,
- 7,5 hp Specialpedagogik för grundlärare 4-6,
- 30 hp Engelska för grundlärare 4-6,
- 15 hp Matematik för grundlärare 4-6,
- 30 hp Naturvetenskap och teknik - grundlärare 4-6,
- 15 hp Svenska för grundlärare 4-6,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - grundlärare 4-6, samt
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 2 - grundlärare 4-6.
Examination
VFU1, verksamhetsförlagd utbildning, 10 hp, fullgjord verksamhetsförlagd utbildning och dokumentation i studentbok avseende lärandemål 1-8, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL1, inlämningsuppgift, 4 hp, inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-9, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 1 hp, seminarium med muntlig och/eller skriftlig redovisning avseende lärandemål 1-8, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Obligatorisk närvaro, minst 35 timmar per vecka, krävs under den verksamhetsförlagda utbildningen. Dokumentation ska ske i Studentbok för verksamhetsförlagd utbildning som också är underlag för examination. Vid icke godkänd VFU ges endast ett nytt prövningstillfälle. Påbörjad verksamhetsförlagd utbildning innebär påbörjad examination. Student som utan särskilt skäl avbryter VFU kan underkännas på examinationen i förtid.
Student som av arbetsplats där den verksamhetsförlagda utbildningen bedrivs finnes vara uppenbart olämplig för utbildningen, kan underkännas innan kursen/momentet är avklarat. Detsamma gäller om det på något annat sätt för Mälardalens högskola framkommer särskilda skäl som utvisar att studierna måste avbrytas.
För ytterligare information se anvisningar i Handbok för verksamhetsförlagd utbildning och Studentbok för verksamhetsförlagd utbildning.