Kursplan - Att utveckla interventioner för att främja hälsa och förebygga ohälsa
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FHA078
Giltig från
Hösttermin 2020
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Folkhälsovetenskap
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2020-02-10
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Planning health promotion programs : an intervention mapping approach
4. ed. : San Francisco, CA : Jossey-Bass, 2016 - xviii, 678 s.
ISBN: 978-1-119-03549-7 LIBRIS-ID: 18575898
Intervention research : developing social programs
Oxford : Oxford University Press, 2009 - ix, 211 p.
ISBN: 978-0-19-532549-2 LIBRIS-ID: 11589661
Övrigt
More literature (e.g. articles, web sources or text from book chapters) of maximum 200 pages can be added. Further information will be provided at the course start and on course Canvas.
-
Böcker
Planning health promotion programs : an intervention mapping approach
4. ed. : San Francisco, CA : Jossey-Bass, 2016 - xviii, 678 s.
ISBN: 978-1-119-03549-7 LIBRIS-ID: 18575898
Intervention research : developing social programs
Oxford : Oxford University Press, 2009 - ix, 211 p.
ISBN: 978-0-19-532549-2 LIBRIS-ID: 11589661
Artiklar
Increasing vegetable intakes: rationale and systematic review of published interventions
European journal of nutrition, 55(3), 869-896, 2016
Life Skills Training: A competence enhancement approach to tobacco, alcohol, and drug abuse prevention. In L.M. Scheier (ed)
Handbook of Adolescent Drug Use Prevention: Research, Intervention Strategies, and Practice, American Psychological Association ISBN: 978-1-4338-1899-8, 2015
Family-based interventions for substance use and misuse prevention
Substance use & misuse, 38(11-13), 1759-1787, 2003
A multihealth behavior intervention integrating physical activity and substance use prevention for adolescents
Prevention Science, 6(3), 213-226, 2005
Syfte
Kursens syftar till att studenten ska skaffa sig ytterligare fördjupade kunskaper om hur interventioner på lokal nivå kan utvecklas och implementeras för att främja hållbara hälsosamma levnadsvanor och förebygga ohälsa och sjukdom.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 förklara och tillämpa definitioner och begrepp för hållbara levnadsvanor och hälsofrämjande arbete
2 förklara och tillämpa definitioner och begrepp för ohållbara levnadsvanor och förebyggande folkhälsoarbete
3 redogöra för och motivera hur interventioner kan utvecklas, implementeras och utvärderas
3 föreslå hur evidensbaserade interventioner kan genomföras på lokal nivå
4 värdera och reflektera över hur lokala interventioner genomförs i relation till vetenskapliga teorier, modeller och begrepp relaterat till hållbara levnadsvanor och hälsofrämjande arbete
Innehåll
Hållbara levnadsvanor och hälsofrämjande arbete: definitioner, grundbegrepp och teorier
Förebyggande folkhälsoarbete för att motverka ohållbara levnadsvanor: definitioner och begrepp
Teorier och modeller relaterade till hälsofrämjande arbete på lokal nivå
Utveckling och implementering av interventioner för att främja hälsa på lokal nivå
Evidensbaserade förebyggande insatser på lokal nivå
Utvärdering av interventioner för att främja hälsa på lokal nivå
Aktuell forskning inom "prevention" och "health promotion"
Särskild behörighet
30 hp avancerade kurser i folkhälsovetenskap, varav 7,5hp Att främja hållbara levnadsvanor och 7,5 hp Metoder för att studera hälsa eller motsvarande. Dessutom krävs Sv B/Sv 3 samt En B/En 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från Sv B/Sv 3.
Examination
INL1, Inlämningsuppgift, 4,5 hp, avseende lärandemål 3-4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl Godkänd (VG).
SEM1, Seminarium, 1,5 hp, avseende lärandemål 1, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, Seminarium, 1,5 hp, avseende lärandemål 2, betyg Underkänd, (U) eller Godkänd (G).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på INL1 och G på SEM1 och SEM2.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd