Kursplan - Tjänster och tjänstekvalitet
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FOA176
Giltig från
Hösttermin 2020
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2020-01-28
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Essentials of services marketing
3rd edition : Harlow : Pearson, [2018] - 670 sidor
ISBN: 9781292089959 LIBRIS-ID: 21546585
Syfte
Syftet med kursen är att studenten skall:
Ge både grundläggande och fördjupade insikter i de unika utmaningar som ställs på marknadsföring av varor och tjänster. Syftet är utifrån vetenskapliga modeller använda och analysera hur tjänster produceras och levereras till kunderna. Centralt för kursen är betydelse av tjänstekvalitet och hur företaget skapar förutsättningar för att ge kunden den förväntade upplevelsen.
Lärandemål
Efter kursen skall studenten:
1. Förstå och beskriva de unika utmaningar som marknadsföringen av tjänster innebär och hur företag och organisationer utvecklar, producerar och levererar kvalitet till kund
2. Förstå och beskriva servicestrategier, verktyg och metoder för att hantera marknadsföring av tjänster
3. Förklara och använda vetenskapliga begrepp och modeller för att analysera tjänsteproducerande företags agerande och aktiviteter
4. Förstå och beskriva betydelsen av relationer för tjänsteproducerande företag
5. Visa färdighet och förmåga att planera, genomföra och rapportera olika affärssituationer från företaget och kundens perspektiv
6. Visa färdighet och förmåga att analysera olika affärssituationer där tjänsteföretag utmanas av kundernas förväntningar
Innehåll
I kursens första del diskuteras tjänsten från kundens synvinkel och deras förväntningar, beteende och uppfattningar.
Nästa del av kursen kommer att omfatta servicekvalitet från företagsledningen perspektiv. Kursen kommer också att behandla relationer och hantering av kvalitetsfrågor och utformning av tjänster. Kursen innehåller även de anställdas roll i tjänsteföretaget, intern marknadsföring och kommunikation av tjänster. Kursen bygger på en kedja av aktiviteter/inlämningar där deltagarna där de i grupp eller enskilt, skriftligt planerar, genomför och rapporterar aktiviteter kopplade till gapen.
Undervisning
De övergripande tankarna kommer att presenteras via inspelade föreläsningar. Inlämningarnas syfte är att använda och belysa olika aspekter på tjänsteföretagets kvalitet. Kommunikation, individuella uppgifter/gruppövningar samt diskussioner sker via en kommunikationsplattform.
Särskild behörighet
Företagsekonomi 30 hp på grundnivå, varav minst 22,5 hp ska vara avklarade vid kursstart.
Examination
Hemtentamen (HEM1), 2,5 hp, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG), (avser lärandemål 3, 5 och 6).
Inlämningsuppgift (INL1), 5,0 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G), (avser lärandemål 1, 2, 4 och 5).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar med FOA105 Service Management, 7.5 hp. Därmed kan den inte inräknas i en examen där redan FOA105 ingår.