Kursplan - Naturvetenskap och teknik för grundlärare 4-6, del 2
Omfattning
15 hp
Kurskod
OAU216
Giltig från
Vårtermin 2021
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2016-12-19
Reviderad
2019-12-09
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Att förstå skolans naturvetenskap : forskningsresultat och nya idéer
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 392 s.
ISBN: 9789144052335 LIBRIS-ID: 10953939
Våga språnget! : om att undervisa barn i naturvetenskapliga ämnen
1. uppl. : Stockholm : Almqvist & Wiksell, 1996 - 149, [3] s.
ISBN: 91-21-14778-7 LIBRIS-ID: 8347560
Conceptual integrated science
2nd ed., Pearson new international ed. : Harlow, England : Pearson, c2014. - 1 online resource (iii, 976 p.)
ISBN: 9781292036267 LIBRIS-ID: 16548928
Övrigt
Div. kompendier och material på Canvas
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla ämneskompetens inom kemi och biologi samt kompetens att planera, leda, utveckla, genomföra, utvärdera och bedöma undervisning i årskurs 4-6 enligt styrdokumenten för grundskolan. Vidare syftar kursen till att fördjupa studentens kunskapsutveckling inom fem övergripande områden: samspel natur och samhälle, lära för vardagslivet, naturvetenskapliga världsbilder, naturvetenskapernas kunskapsproduktion samt naturvetenskapernas didaktik.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. visa kunskap om de olika ämnesområdena från biologi och kemi som beskrivs i läroplanen
2. kritiskt reflektera kring biologins och kemins idéhistoria med fördjupningar i upptäckter som påverkat människans levnadsvillkor och syn på världen
3. kritiskt redogöra för naturvetenskapens karaktär och arbetssätt samt visa kunskap om det experimentella arbetets betydelse för att testa, omvärdera och revidera hypoteser, teorier och modeller
4. självständigt planera, genomföra, tolka och redovisa fältstudier, experiment och andra observationer samt utveckla en förmåga att hantera material och utrustning
5. diskutera människans samspel med naturen med utgångspunkt i begrepp såsom kretslopp, energi och materia
6. diskutera frågor som rör pubertet, sexualitet, relationer och kärlek
7. kritiskt diskutera hälsoaspekter utifrån begrepp som mat, motion, sjukdom och läkemedel/droger
8. diskutera, utforma, genomföra och utvärdera lektioner inom kemi och biologi samt bedöma elevers prestationer med stöd av aktuella styrdokument och ämnesdidaktisk forskning
9. visa utvecklat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Samspel natur och samhälle exempelvis hållbar utveckling, kretslopp och kemiska processer
- Lära för vardagslivet exempelvis livsstil/hälsa, människokroppens anatomi och fysiologi, celler, virus och bakterier, läkemedel/droger, pubertet, sexualitet, reproduktion samt frågor om identitet och relationer
- Naturvetenskapliga världsbilder exempelvis begrepp/teorier som används som utgångspunkt för idéhistoriska diskussioner, estetiskt perspektiv och etiska dilemman, genus och mångkulturella samhällen
- Naturvetenskapernas kunskapsproduktion exempelvis laborationer/exkursioner och naturvetenskapens karaktär
- Naturvetenskapernas didaktik exempelvis ämnesdidaktisk forskning, betygsättning och bedömning samt ämnesintegrering, tematisk undervisning och elevaktiva arbetsformer
- Användning av estetiska kunskapsformer inom kemi och biologi
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, litteraturstudier, fältstudier, studiebesök, exkursioner, laborationer. Undervisningen bygger på att studenten deltar aktivt i de olika momenten.
Särskild behörighet
60 hp från Grundlärarprogrammet 4-6 vari ingår
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för grundlärare 4-6,
- 7,5 hp Utveckling och lärande - grundlärare 4-6,
- 7 hp Engelska för grundlärare 4-6,
- 10 hp Svenska för grundlärare 4-6, samt
- 10 hp Matematik för grundlärare 4-6.
Examination
TEN1, salstentamen, 6 hp, skriftlig salstentamen avseende lärandemål 1, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR1, fältstudierapport, 3 hp, aktivitet med elever redovisad i en fältstudierapport avseende lärandemål 1, 4, 5, 8 och 9, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
LAB1, laboration 2 hp, genomförande och redovisning av laborationer avseende lärandemål 1, 3, 4 och 9, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, seminarium, 2 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1-3, 6 och 7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM3, seminarium, 2 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på TEN1 och FSR1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd