Kursplan - Bedömning av barnets/elevens utveckling och lärande för grundlärare F-3 (verksamhetsintegrerad)
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU262
Giltig från
Vårtermin 2021
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2019-12-09
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Kunskapsbedömning : vad, hur och varför? : [kunskapsöversikt]
Stockholm : Skolverket, 2011 - 133 s.
ISBN: 978-91-86529-56-7 LIBRIS-ID: 12442568
Bedömning för lärande
2., [oförändr.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 208 s.
ISBN: 9789144101491 LIBRIS-ID: 14978080
Lärande, skola, bildning : grundbok för lärare
4 uppl. : Natur & Kultur Akademiska, 2017 - 770 sidor
ISBN: 978-91-27-81840-8 LIBRIS-ID: 19886031
Pedagogisk bedömning : att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 270 s.
ISBN: 9789147114580 LIBRIS-ID: 15122328
Övrigt
Senast reviderade läroplan gäller. Vetenskapliga artiklar och myndighetstexter tillkommer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig kunskap om pedagogisk bedömning av barns lärande och utveckling, särskilt vad gäller barn i förskoleklassen och grundskolans årskurs 1-3. Kursen syftar också till att utveckla kunskap om utvärdering för att utveckla undervisning i syfte att skapa förutsättningar för barns/elevers lärande.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
1. beskriva och jämföra historiska och teoretiska perspektiv på bedömning
2. redogöra för begrepp och aktuell forskning med avseende på bedömning av barns/elevers utveckling och lärande
3. redogöra för och kritiskt granska redskap och strategier för bedömning och dokumentation av barns/elevers lärande
4. reflektera kring bedömnings- och dokumentationspraktiken utifrån ett flerspråkighetsperspektiv
5. diskutera giltighet och tillförlitlighet vid bedömning av lärande
6. utvärdera didaktisk verksamhet i syfte att skapa goda förutsättningar för barns/elevers lärande
7. visa utvecklat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning.
Innehåll
- Historiska och teoretiska perspektiv på bedömning av elevers lärande inom olika skolformer
- Lärares bedömnings- och utvärderingsuppdrag i relation till nationella och lokala styrdokument samt kunskapsmätningar
- Ämnesdidaktiska perspektiv på bedömning
- Redskap och strategier för bedömning och dokumentation
- Samhälleliga, etiska och internationella perspektiv samt ett flerspråkighetsperspektiv på bedömning och dokumentation
- Individuella utvecklingsplaner och utvecklingssamtal
- Undervisningens innehåll och metodik
- Akademiskt skrivande
Särskild behörighet
97,5 hp från Grundlärarprogrammet F-3 (verksamhetsintegrerat) vari ingår:
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för grundlärare F-3 (verksamhetsintegrerad),
- 15 hp Svenska för grundlärare F-3, introduktion (verksamhetsintegrerad),
- 15 hp Matematik för grundlärare F-3, del 1 (verksamhetsintegrerad),
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - grundlärare F-3 (verksamhetsintegrerad),
- 15 hp Samhällsorientering - grundlärare F-3 (verksamhetsintegrerad),
- 15 hp Naturvetenskap och teknik - grundlärare F-3 (verksamhetsintegrerad),
- 7,5 hp Utveckling och lärande för grundlärare F-3 (verksamhetsintegrerad), samt
- 7,5 hp Estetiska uttrycksformer och estetiska lärprocesser för grundlärare F-3 (verksamhetsintegrerad).
Examination
SEM1, seminarium, 1,5 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1-7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, seminarium, 1 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1-7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM3, seminarium, 1,5 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1-7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 3,5 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd