Kursplan - Utvecklingsarbete och utvärdering för grundlärare F-3 (verksamhetsintegrerad)
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU255
Giltig från
Vårtermin 2021
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2019-12-09
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
God forskningssed
Reviderad utgåva : Stockholm : Vetenskapsrådet, 2017 - 82 s.
ISBN: 978-91-7307-352-3 LIBRIS-ID: 21388308
Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem : strategier och metoder
Andra upplagan : 2017 - 173 sidor
ISBN: 9789144121130 LIBRIS-ID: 21758008
Systematiskt kvalitetsarbete : för skolväsendet
Stockholm : Skolverket, 2012 - 52 s.
ISBN: 978-91-87115-78-3 LIBRIS-ID: 13615960
Övrigt
Senast reviderad läroplan gäller. Vetenskapliga avhandlingar och artiklar samt myndighetstexter tillkommer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig grundläggande kunskaper om och metoder för utvecklingsarbete och utvärdering med relevans för utvecklingen av yrkesverksamheten.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för begrepp, teorier, modeller och aktuell forskning med avseende på utvecklingsarbete och utvärdering
2. planera, genomföra och utvärdera didaktisk/pedagogisk verksamhet i eget valt ämnes- eller temaområde i syfte att skapa goda förutsättningar för barns/elevers lärande
3. argumentera för fortsatt verksamhetsutveckling med utgångspunkt i relevant forskning och egen reflektion
4. analysera och värdera resultat av ett utvecklingsarbete
5. visa utvecklat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning.
Innehåll
- Lärarens och skolans utvärderingsuppdrag
- Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
- Kvalitetssäkring
- Utvecklingsarbete och utvärdering i ett historiskt, nutida och internationellt perspektiv
- Olika teorier och modeller av utvecklingsarbete
- Pedagogisk observation och dokumentation
- Etik vid dokumentation
- Utvärdering av didaktisk verksamhet med syfte att skapa goda förutsättningar för barns/elevers lärande
- Metodik
- Akademiskt skrivande
Särskild behörighet
97,5 hp från Grundlärarprogrammet F-3 (verksamhetsintegrerat) vari ingår:
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för grundlärare F-3 (verksamhetsintegrerad),
- 15 hp Svenska för grundlärare F-3, introduktion (verksamhetsintegrerad),
- 15 hp Matematik för grundlärare F-3, del 1 (verksamhetsintegrerad),
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - grundlärare F-3 (verksamhetsintegrerad),
- 15 hp Samhällsorientering - grundlärare F-3 (verksamhetsintegrerad),
- 15 hp Naturvetenskap och teknik - grundlärare F-3 (verksamhetsintegrerad),
- 7,5 hp Utveckling och lärande för grundlärare F-3 (verksamhetsintegrerad), samt
- 7,5 hp Estetiska uttrycksformer och estetiska lärprocesser för grundlärare F-3 (verksamhetsintegrerad).
Examination
SEM1, seminarium, 1,5 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, seminarium, 1 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM3, seminarium, 1,5 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 3,5 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd