Kursplan - Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap för grundlärare 4-6
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU249
Giltig från
Vårtermin 2021
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2019-12-09
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Lärarledarskapet : situationsanpassat ledarskap, strukturerad undervisning
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2019] - 305 sidor
ISBN: 9789147128365 LIBRIS-ID: r20fkdfqpc0lf3jb
Lyhörda lärare : professionellt relationsbyggande i förskola och skola
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 160 s.
ISBN: 978-91-47-09998-6 LIBRIS-ID: 13458664
Samspel i grupp : introduktion till gruppdynamik
2., omarb. och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 187 s.
ISBN: 9789144110103 LIBRIS-ID: 19216193
Kompendier
Främja, förebygga, upptäcka och åtgärda : hur skolan kan arbeta mot diskriminering och kränkande behandling
Omarbetad upplaga 2 : Stockholm : Skolverket, [2019] - 128 sidor
ISBN: 9789175593388 LIBRIS-ID: bm3kvnwn8gw18kfh
Övrigt
Tillkommer ytterligare artiklar och kompendium om ca 250 sidor.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig vetenskapligt grundade kunskaper om och förståelse av sociala relationer, konflikthantering och ledarskap i den pedagogiska praktiken, med särskilt fokus på grundskolans årskurs 4-6.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för sociala relationer, konflikthantering, maktperspektivet och ledarskap ur ett vetenskapligt perspektiv
2. redogöra för och diskutera lärarens praktiska arbete med utgångspunkt i ledarskap, sociala relationer och konflikthantering
3. diskutera lärarens förhållningssätt och ledarskap i frågor som rör sexualitet och samlevnad
4. reflektera över sin professionella roll som lärare och ledare i arbetet med sociala relationer, konflikthantering och ledarskap
5. planera ett praktiskt pedagogiskt arbete för att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av barn och relatera det till rådande styrdokument
6. visa grundläggande vetenskapligt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning.
Innehåll
- Pedagogiskt ledarskap, perspektiv på makt och etik
- Pedagogiskt ledarskap och relationer
- Sociala relationer och grupprocesser
- Konflikthantering
- Diskriminering, kränkande behandling
- Normkritiska perspektiv
- Sexualitet och samlevnad
- Estetiska lärprocesser i arbetet med sociala relationer
Särskild behörighet
7,5 hp från Grundlärarprogrammet 4-6.
Examination
FSR1, fältstudierapport, 1,5 hp, individuell skriftlig redovisning avseende lärandemål 5 och 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, seminarium, 3,5 hp, aktivt deltagande i seminarium kopplat till fältdagar och litteratur avseende lärandemål 1-6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL2, inlämningsuppgift, 2,5 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-3 och 6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd