Kursplan - Verksamhetsförlagd utbildning 3 - förskollärare
Omfattning
15 hp
Kurskod
OAU246
Giltig från
Hösttermin 2020
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2019-12-09
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Webbadresser
Läroplan för förskolan
Utbildningsdepartementet, 2018
URL: https://www.skolverket.se/undervisning/forskolan/laroplan-for-forskolan
Handbok för verksamhetsförlagd utbildning
Lärarutbildning. Akademin för utbildning, kultur och kommunikation (UKK), Mälardalens högskola,
URL: Mälardalens högskola
Referenslitteratur
Annan litteratur som kan ses som relevanta i sammanhanget.
-
Webbadresser
Handbok för verksamhetsförlagd utbildning
Lärarutbildning. Akademin för utbildning, kultur och kommunikation (UKK), Mälardalens högskola,
URL: Mälardalens högskola
Referenslitteratur
Att undervisa barn i förskolan
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 117 s.
ISBN: 9789147111329 LIBRIS-ID: 14225731
Barndom, lärande och ämnesdidaktik
Lund : Studentlitteratur, 2013 - 228 s.
ISBN: 978-91-44-09103-7 LIBRIS-ID: 13926312
Utbildningsvetenskap för förskolan
Andra utgåvan : Stockholm : Natur & kultur, [2017] - 331 sidor
ISBN: 978-91-27-81876-7 LIBRIS-ID: 19873465
Läroplansteori och didaktik
Andra upplagan : Malmö : Gleerup Utbildning AB, 2016 - 213 sidor
ISBN: 978-91-40-69476-8 LIBRIS-ID: 19667115
Övrigt
Litteratur i tidigare kurser eller av handledaren föreslagen, som kan ses som relevanta i sammanhanget
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att utveckla och fördjupa den egna förståelsen för och reflekterandet kring den pedagogiska verksamheten i förskolan. Kursen syftar också till att ge studenten möjlighet till att utifrån sina kunskaper i utbildningsvetenskaplig kärna, ämnes- och förskoledidaktik självständigt planera, organisera och leda utbildningen i syfte att skapa god lärmiljö i förskolan.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
1. arbeta och handla enligt den människo-, demokrati- och kunskapssyn som samhället genom läroplan för förskolan ger uttryck för
2. visa i handling den flerdimensionella kommunikativa kompetens som förskolläraryrket kräver
3. utifrån fördjupade ämnes- och förskoledidaktiska kunskaper och påverkansfaktorer självständigt identifiera, välja samt utvärdera innehåll och metoder, på undervisnings-och utbildningsnivå samt verksamhetens organisation
4. utifrån barns olika erfarenhet, behov och förutsättningar självständigt planera, leda och organisera utbildningen i förskolan med medvetna ämnes- och förskoledidaktiska överväganden och använda digitala verktyg utifrån ett kritiskt förhållningssätt
5. dokumentera, utvärdera och bedöma hur utbildningen främjar barns lek, lärande, utveckling och delaktighet
6. utvärdera och diskutera den egna undervisningen i förhållande till lärande i relation till hållbar utveckling och interkulturalitet
7. skapa relationer för samverkan och visa medvetenhet om dess betydelse för barns meningsskapande och utvecklandet av utbildningen
8. dokumentera och diskutera erfarenheterna av förskollärarrollen, reflektera och analysera för att slutföra sin praktiska yrkesteori
9. uppvisa ett fördjupat och tillämpat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Människo-, demokrati-, kunskapssyn och syn på hållbar utveckling
- Läroplan för förskolan
- Påverkansfaktorer i förskolan
- Kommunikativa kompetenser
- Ämnes- och förskoledidaktik, estetiska läroprocesser
- Samverkan
- Utvärdering och bedömning av förskolans verksamhet
- Lärande för hållbar utveckling
- Interkulturalitet
- Dokumentation
- Digitala verktyg
- Praktisk yrkesteori
- Akademiskt skrivande
Särskild behörighet
150 hp från Förskollärarprogrammet vari ingår:
- 15 hp Förskolans organisation, uppdrag och innehåll,
- 7,5 hp Introduktion till ämnesdidaktik i förskolan,
- 7,5 hp Barndom ur ett historiskt och samtida perspektiv,
- 7,5 hp Barns utveckling och lärande i förskolan, del I,
- 7,5 hp Att uppfatta omvärlden, naturvetenskapliga och tekniska perspektiv,
- 7,5 hp Estetik och estetiska lärprocesser i förskolan,
- 7,5 hp Matematik i förskolan,
- 7,5 hp Att möta barns språk i förskolan,
- 15 hp Förskolans pedagogik och didaktik,
- 7,5 hp Barns utveckling och lärande i förskolan del II,
- 7,5 hp Utvecklande språk- och kulturmiljöer i förskolan,
- 7,5 hp Matematikutvecklande miljöer,
- 7,5 hp Kvalitativa förskolemiljöer,
- 7,5 hp Utveckling och lärande (förskollärare),
- 7,5 hp Uppföljning och analys av lärande och utveckling,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - förskollärare, samt
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 2 - förskollärare.
Examination
VFU1, verksamhetsförlagd utbildning, 10 hp, fullgjord verksamhetsförlagd utbildning och dokumentation i studentbok avseende lärandemål 1-8, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL1, inlämningsuppgift, 4 hp, inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-9, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 1 hp, seminarium med muntlig och/eller skriftlig redovisning avseende lärandemål 1-8, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Obligatorisk närvaro, minst 35 timmar per vecka, krävs under den verksamhetsförlagda utbildningen. Dokumentation ska ske i Studentbok för verksamhetsförlagd utbildning som också är underlag för examination. Vid icke godkänd VFU ges endast ett nytt prövningstillfälle. Påbörjad verksamhetsförlagd utbildning innebär påbörjad examination. Student som utan särskilt skäl avbryter VFU kan underkännas på examinationen i förtid.
Student som av arbetsplats där den verksamhetsförlagda utbildningen bedrivs finnes vara uppenbart olämplig för utbildningen, kan underkännas innan kursen/momentet är avklarat. Detsamma gäller om det på något annat sätt för Mälardalens högskola framkommer särskilda skäl som utvisar att studierna måste avbrytas.
För ytterligare information se anvisningar i Handbok för verksamhetsförlagd utbildning och Studentbok för verksamhetsförlagd utbildning.