Kursplan - Självständigt arbete 1 för grundlärare F-3, samhällsorienterande ämnen
Omfattning
15 hp
Kurskod
OAU245
Giltig från
Hösttermin 2020
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2E (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2019-12-09
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Webbadresser
Se skolan - forskningsmetoder i pedagogiskt arbete
URL: http://umu.diva-portal.org/smash/get/diva2:406496/FULLTEXT01.pdf
Referenslitteratur
En av dessa böcker ska användas som referens i arbetet:
Textens mening och makt : metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys
Fjärde [omarbetade och aktualiserade] upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 441 sidor
ISBN: 9789144117928 LIBRIS-ID: s1p6grjpq8cbczs2
Kvalitativa intervjuer
4., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 165 s.
ISBN: 978-91-44-06216-7 LIBRIS-ID: 11812620
Forskningshandboken : för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna
Fjärde upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 506 sidor
ISBN: 9789144122885 LIBRIS-ID: lth08mc8jwfc1hdj
Introduktion till samhällsvetenskaplig metod
Upplaga 2 : Stockholm : Liber, [2020] - 453 sidor
ISBN: 9789147132041 LIBRIS-ID: kv8chjcqh55nq180
Forskningsmetoder för lärarstudenter
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 203 s.
ISBN: 9789144101613 LIBRIS-ID: 17307966
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig förtrogenhet med ett vetenskapligt arbetssätt i genomförandet och redovisningen av ett självständigt arbete med SO-didaktisk, geografi-, historie-, religionskunskaps- eller samhällskunskapsdidaktisk, inriktning. I arbetet ska studenten tillämpa vetenskapliga teorier och metoder med relevans för den kommande yrkesrollen i förskoleklassen och grundskolans årskurs 1-3.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. avgränsa och motivera ett lämpligt forskningsområde med inriktning mot samhällsorienterande ämnen för förskoleklassen och/eller grundskolans årskurs 1-3
2. planera och genomföra en vetenskaplig undersökning under tillämpning av relevant teoretiskt ramverk och adekvat metod
3. söka, välja och tillgodogöra sig relevant vetenskaplig litteratur för den valda forskningsuppgiften samt relatera det egna arbetet till tidigare forskning
4. tillämpa ett etiskt förhållningssätt
5. på ett strukturerat sätt reflektera över inhämtade kunskaper och relatera dem till lärares yrkesverksamhet
6. redovisa det egna arbetet i en vetenskaplig uppsats med god språkbehandling
7. ta emot, värdera och bemöta kritik och synpunkter från andra samt granska andra studenters uppsatser och ge konstruktiv kritik
Innehåll
- Planering och genomförande av ett självständigt arbete, som uppfyller kraven på vetenskaplig förankring kring en didaktisk frågeställning med relevans för den kommande yrkesrollen i förskoleklassen och grundskolans årskurs 1-3
- Försvar av det egna arbetet samt granskning och diskussion av andra studenters arbeten
Särskild behörighet
120 hp från Grundlärarprogrammet F-3 vari ingår
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Utveckling och lärande - grundlärare F-3,
- 7,5 hp Bedömning av barnets/elevens lärande och utveckling grundlärare F-3,
- 7,5 hp Utvecklingsarbete och utvärdering - grundlärare F-3,
- 7,5 hp Specialpedagogik för grundlärare F-3,
- 5,5 hp Forskningsmetod för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Estetiska läroprocesser för grundlärare F-3,
- 15 hp Svenska för grundlärare F-3,
- 15 hp Matematik för grundlärare F-3,
- 3 hp Naturvetenskap och teknik för grundlärare F-3,
- 15 hp Samhällsorientering för grundlärare F-3, samt
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - grundlärare F-3.
Examination
UPS1, självständigt arbete 15 hp, avseende lärandemål 1-7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Självständigt arbete inom grundlärarprogrammet genomförs som pararbete. Möjligheten att genomföra det självständiga arbetet som enskilt arbete är begränsad och särskilda skäl samt godkännande av berörd avdelningschef krävs.