Kursplan - Barns utveckling och lärande i förskolan, del I
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
PEA190
Giltig från
Hösttermin 2020
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2019-12-09
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket, 2018 - 20 sidor
ISBN: 9789138327364 LIBRIS-ID: v42mt040sqrfsfh1
Kropp, rörelse och hälsa i förskolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 179 s.
ISBN: 9789144075174 LIBRIS-ID: 12340466
Lekteorier
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 250 s.
ISBN: 9789144089973 LIBRIS-ID: 14817319
Att bli förskollärare - Mångfacetterad komplexitet
2 uppl. : Liber, 2020 - 348 sidor
ISBN: 9789147139910 LIBRIS-ID: 7kw7cwb9549cjn0p
Lek, lärande och lycka : lekande och utforskande i förskolan
Första upplagan : Malmö : Gleerups, [2018] - 128 sidor
ISBN: 9789140697356 LIBRIS-ID: 22285104
I lekens värld
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2003 - 143 s.
ISBN: 9147051817 : 298:00 LIBRIS-ID: 8891173
Referenslitteratur
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Övrigt
Artiklar på engelska i ett urval kommer att läggas till. Se studiehandledningen.
-
Böcker
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Lek på allvar : en spännande utmaning
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 245 s.
ISBN: 978-91-47-10548-9 LIBRIS-ID: 14228994
Den fria lekens pedagogik : teori och praktik om fantasileken
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2017] - 240 sidor
ISBN: 978-91-47-12239-4 LIBRIS-ID: 20857979
Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket, 2018 - 20 sidor
ISBN: 9789138327364 LIBRIS-ID: v42mt040sqrfsfh1
Att bli förskollärare - Mångfacetterad komplexitet
2 uppl. : Liber, 2020 - 348 sidor
ISBN: 9789147139910 LIBRIS-ID: 7kw7cwb9549cjn0p
Övrigt
Avhandlingar och artiklar tillkommer i relation till fördjupningsområden
-
Böcker
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Lek på allvar : en spännande utmaning
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 245 s.
ISBN: 978-91-47-10548-9 LIBRIS-ID: 14228994
Läroplan för förskolan Lpfö 98
2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket, 2011 - 16 s.
ISBN: 978-91-38-32586-5 LIBRIS-ID: 12296899
Den fria lekens pedagogik : teori och praktik om fantasileken
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2017] - 240 sidor
ISBN: 978-91-47-12239-4 LIBRIS-ID: 20857979
Övrigt
Avhandlingar och artiklar tillkommer i relation till fördjupningsområden
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig grundläggande teoretisk kunskap om lek och lekens betydelse för barns utveckling och lärande i förskolan. Vidare syftar kursen till att utveckla grundläggande kunskaper om omsorgens betydelse i förskolan samt barns hälsa och välmående som grund för utveckling och lärande i förskolan. Syftet är vidare att utveckla grundläggande kunskaper om barns utveckling och lärande i förskolan i relation till jämställdhet, klass och etnicitet.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. beskriva olika aspekter av, och förutsättningar för, barns utveckling och lärande i förskolan
2. förklara och problematisera teorier om lek och lekens betydelse för barns utveckling och lärande i förskolan samt hur sådana teorier och metodik kan uttryckas i den pedagogiska verksamheten
3. redogöra för, och genom aktuell forskning diskutera omsorg, barns hälsa och välmående som grund för utveckling och lärande i förskolan
4. beskriva och problematisera hur aspekter av jämställdhet, klass och etnicitet kommer till uttryck i förhållande till omsorg, utveckling och lärande i förskolan
5. visa grundläggande vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Teorier om barns utveckling och lärande
- Teorier om lek
- Jämställdhet, klass och etnicitet
- Omsorg, barns hälsa och välmående
Särskild behörighet
7,5 hp från Förskollärarprogrammet.
Examination
GRU1, gruppuppgift, 1,5 hp, gruppuppgift avseende lärandemål 3, 4 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 6 hp, inlämningsuppgift avseende lärandemål 1, 2 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd