Kursplan - Barns utveckling och lärande i förskolan, del II
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
PEA163
Giltig från
Hösttermin 2020
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2019-12-09
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Rum, barn och pedagoger : om möjligheter och begränsningar för lek, kreativitet och förhandlingar
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2017 - 157 s.
ISBN: 978-91-47-11218-0 LIBRIS-ID: 19753774
Kooperativt lärande i förskolan och skolans första år : lärande och utveckling genom samarbete
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 162 sidor
ISBN: 9789144133942 LIBRIS-ID: dqqbgvv1bhkzm5gr
Kan Batman vara rosa? : förhandlingar om pojkighet och normalitet på en förskola
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis, 2010 - 241, [5], 9 s.
ISBN: 9789173466899 LIBRIS-ID: 11901093
URL: Länk
Barns kamratrelationer i förskolan : samhörighet, tillhörighet, vänskap, utanförskap
Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola, 2007 - 201 s.
ISBN: 978-91-976537-7-0 LIBRIS-ID: 10451159
URL: Elektronisk resurs
Kamratkulturer i förskolan : en lek på andras villkor
2., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 120 s.
ISBN: 9789147114528 LIBRIS-ID: 15416598
När barn lär av varandra : samlärande i praktiken
Andra upplagan : Stockholm : Liber, [2020] - 113 sidor
ISBN: 9789147140855 LIBRIS-ID: 9m2l0w2z7rs6mbwd
Klass, etnicitet och kön : en introduktion för lärare
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 111 sidor
ISBN: 9789144134581 LIBRIS-ID: q49q34psncxxsh8v
Artiklar
Children, Outdoor Play, and Loose Parts
Del av: Journal of childhood studies (Prospect Bay), p.53-60, 2018
URL: https://journals.uvic.ca/index.php/jcs/article/view/18103
Referenslitteratur
Klassmärkt barndom. En etnografisk studie om social ojämlikhet i förskoleklassen Barn nr 1 2019: 47-62 ISSN 2535-5449
Att arbeta med hållbar utveckling i förskolan
Första upplagan : Malmö : Gleerups, [2021] - 159 sidor
ISBN: 9789151105420 LIBRIS-ID: 5jh17lv03m6w3x6v
We´re friends right?: Childrens use of access rituals in a nursery school. Language in Society. Vol. 8 No. 3 (1979) pp 315-336, Cambridge university press
Interkulturellt arbete i förskolan : med läroplanen som grund
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2019] - 160 sidor
ISBN: 9789127822726 LIBRIS-ID: cnhqmbqq9bm3hcvn
-
Böcker
Rum, barn och pedagoger : om möjligheter och begränsningar för lek, kreativitet och förhandlingar
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2017 - 157 s.
ISBN: 978-91-47-11218-0 LIBRIS-ID: 19753774
Kooperativt lärande i förskolan och skolans första år : lärande och utveckling genom samarbete
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 162 sidor
ISBN: 9789144133942 LIBRIS-ID: dqqbgvv1bhkzm5gr
Kan Batman vara rosa? : förhandlingar om pojkighet och normalitet på en förskola
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis, 2010 - 241, [5], 9 s.
ISBN: 9789173466899 LIBRIS-ID: 11901093
URL: Länk
Barns kamratrelationer i förskolan : samhörighet, tillhörighet, vänskap, utanförskap
Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola, 2007 - 201 s.
ISBN: 978-91-976537-7-0 LIBRIS-ID: 10451159
URL: Elektronisk resurs
Kamratkulturer i förskolan : en lek på andras villkor
2., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 120 s.
ISBN: 9789147114528 LIBRIS-ID: 15416598
När barn lär av varandra : samlärande i praktiken
Andra upplagan : Stockholm : Liber, [2020] - 113 sidor
ISBN: 9789147140855 LIBRIS-ID: 9m2l0w2z7rs6mbwd
Artiklar
"Exploring early childhood teachers beliefs and practices about preschool outdoor play: A qualitative study." Journal of early childhood teacher education36.1 (2015): 24-43
Valbar artikel ca 15 sidor
Referenslitteratur
Klassmärkt barndom. En etnografisk studie om social ojämlikhet i förskoleklassen Barn nr 1 2019: 47-62 ISSN 2535-5449
Att arbeta med hållbar utveckling i förskolan
Första upplagan : Malmö : Gleerups, [2021] - 159 sidor
ISBN: 9789151105420 LIBRIS-ID: 5jh17lv03m6w3x6v
We´re friends right?: Childrens use of access rituals in a nursery school. Language in Society. Vol. 8 No. 3 (1979) pp 315-336, Cambridge university press
Interkulturellt arbete i förskolan : med läroplanen som grund
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2019] - 160 sidor
ISBN: 9789127822726 LIBRIS-ID: cnhqmbqq9bm3hcvn
-
Böcker
Rum, barn och pedagoger : om möjligheter och begränsningar för lek, kreativitet och förhandlingar
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2017 - 157 s.
ISBN: 978-91-47-11218-0 LIBRIS-ID: 19753774
Kan Batman vara rosa? : förhandlingar om pojkighet och normalitet på en förskola
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis, 2010 - 241, [5], 9 s.
ISBN: 9789173466899 LIBRIS-ID: 11901093
URL: Länk
Barns kamratrelationer i förskolan : samhörighet, tillhörighet, vänskap, utanförskap
Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola, 2007 - 201 s.
ISBN: 978-91-976537-7-0 LIBRIS-ID: 10451159
URL: Elektronisk resurs
Kamratkulturer i förskolan : en lek på andras villkor
2., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 120 s.
ISBN: 9789147114528 LIBRIS-ID: 15416598
När barn lär av varandra : samlärande i praktiken
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2006 - 108 s.
ISBN: 91-47-08404-9 LIBRIS-ID: 10243016
URL: Omslagsbild
Kooperativt lärande i förskolan och skolans första år : lärande och utveckling genom samarbete
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 162 sidor
ISBN: 9789144133942 LIBRIS-ID: dqqbgvv1bhkzm5gr
Artiklar
"Exploring early childhood teachers beliefs and practices about preschool outdoor play: A qualitative study." Journal of early childhood teacher education36.1 (2015): 24-43
Valbar artikel ca 15 sidor
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig kunskaper om identitets- och subjektskapande processer i förskolan i förhållande till barns utveckling, lärande och lek samt kunskaper om kamratkulturer. Kursens syfte är vidare att studenten ur ett flerdimensionellt perspektiv befäster kunskaper om förskolemiljöns betydelse för barns utveckling och lärande. Kursen syftar även till att utveckla kunskaper om barns samlärande och barngruppen som resurs i förskolans utbildning.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. identifiera och problematisera förskolemiljöns påverkan och betydelse för barns utveckling, lärande och identitets- och subjektskapande
2. observera, analysera och beskriva barns lek i förskolemiljön med fokus på barns samspel och samlärande ur olika perspektiv
3. redogöra för innebörder av barns kamratkulturer och kamratrelationer och kunna diskutera och problematisera dessa i förhållande till genus, ålder, etnicitet och klass
4. visa på och motivera hur barngruppen kan ses som resurs avseende lek, lärande och omsorg i utbildningen
5. visa utvecklat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
6. visa på kommunikativ förmåga och färdigheter i muntlig framställning
Innehåll
- Utomhus- och inomhusmiljöns betydelse för barns lärande, lek och utveckling
- Barns identitetsskapande och subjektskapande
- Barns kamratkulturer och kamratrelationer
- Barngruppen som resurs och barns samlärande
Särskild behörighet
60 hp från Förskollärarprogrammet vari ingår
- 15 hp Förskolans organisation, uppdrag och innehåll,
- 7,5 hp Introduktion till ämnesdidaktik i förskolan,
- 7,5 hp Barndom ur ett historiskt och samtida perspektiv,
- 7,5 hp Barns utveckling och lärande i förskolan, del I,
- 7,5 hp Utveckling och lärande (förskollärare),
- 7,5 hp Uppföljning och analys av lärande och utveckling, samt
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - förskollärare.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 5 hp, skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1, 3 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
GRU1, Gruppuppgift, 2,5 hp, muntlig gruppuppgift avseende lärandemål 2, 4 och 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd