Kursplan - Kognition, interaktion och informationsdesign
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
ITE207
Giltig från
Vårtermin 2021
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Informationsdesign
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2020-01-24
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
The design of everyday things
Revised and expanded edition. : New York, NY : Basic Books, 2013 - xviii, 347 p.
ISBN: 9780465050659 (pbk.) LIBRIS-ID: 14832677
Visual thinking for information design
Morgan Kaufmann Publishers, 2021
Visual Perception: Physiology, Psychology, & Ecology
Psychology Press, 2014
Artiklar
The Anatomy of Prototypes: Prototypes as Filters, Prototypes as Manifestations of Design Ideas
ACM Transactions on Computer-Human Interaction, Vol. 15, No. 2., 2008
Design prototyping methods: state of the art in strategies, techniques, and guidelines
Design Science, Vol 3, 2017
Övrigt
Artiklar och kompendier kan tillkomma, vilka delas ut under kursens gång
.,
-
Böcker
The design of everyday things
Revised and expanded edition. : New York, NY : Basic Books, 2013 - xviii, 347 p.
ISBN: 9780465050659 (pbk.) LIBRIS-ID: 14832677
Visual thinking for design
Burlington, Mass. : Morgan Kaufmann, c2008 - xi, 197 p.
ISBN: 0123708966 LIBRIS-ID: 10869002
Visual perception : physiology, psychology and ecology
3. ed. : Hove : Psychology Press, 1996 - 433 s.
ISBN: 0-86377-450-4 LIBRIS-ID: 6163896
Visual Perception: Physiology, Psychology, & Ecology
Psychology Press, 2014
Artiklar
The Anatomy of Prototypes: Prototypes as Filters, Prototypes as Manifestations of Design Ideas
ACM Transactions on Computer-Human Interaction, Vol. 15, No. 2., 2008
Design prototyping methods: state of the art in strategies, techniques, and guidelines
Design Science, Vol 3, 2017
Övrigt
Artiklar och kompendier kan tillkomma, vilka delas ut under kursens gång
.,
Syfte
Kursen ger grundläggande kunskaper i de kognitiva och perceptuella processer som är involverade i förståelse och tolkning av informationsdesign samt hur dessa kunskaper kan tillämpas inom huvudområdet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för grundläggande termer och begrepp inom kognitionsteorin
2. analysera och kritiskt bearbeta ett koncept eller artefakt utifrån kognitionsteoretiska aspekter
3. skapa förslag på en design baserat på individers kognitiva och perceptuella förutsättningar
4. utvärdera och analysera genomfört designförslag utifrån den teoribildning som ges på kursen
5. reflektera över individers olika förutsättningar och hur det kan inverka på tolkningen av information och design samt interaktionen med olika medier
Innehåll
- Perception
- Uppmärksamhet och minne
- Visuell sökning
- Gestaltteori
- Kognition inom informationsdesign
- Introduktion till metoder för utvärdering av designkoncept/artefakt
- Etiska aspekter för informationsdesig
Särskild behörighet
15 hp informationsdesign
Examination
Inlämningsuppgift, (INL1), 2 hp, examinerar lärandemål 3-4,
Gruppuppgift, (GRU1), 3,5 hp, examinerar lärandemål 2,4 & 5
Salstentamen (TEN1), 2 hp, examinerar lärandemål 1, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar helt med KIT104 Kognitiva processer och ITE223 Kognitiva processer.