Kursplan - Studenters skrivande
Omfattning
3 hp
Kurskod
PEA932
Giltig från
Hösttermin 2019
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2018-12-07
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Skrivhandboken : en praktisk, pragmatisk handbok för lärare på högskolor och universitet
Kristianstad : Högskolan Kristianstad, 2012 - 137 s.
ISBN: 9789197942249 LIBRIS-ID: 13916471
URL: Länk
Synen på skrivande : Föreställningar om skrivande i mediedebatter och gymnasieskolans läroplaner
Lund : Lund University (Media-Tryck), 2017-04-09T18:06:08+02:00
ISBN: 978-91-88473-39-4 LIBRIS-ID: 22119849
URL: Länk
Artiklar
"Får man säga att det känns hopplöst?" : Polisstudenter möter det akademiska skrivandet
Huddinge : Södertörns högskola, 2017
URL: Länk
215-236
Webbadresser
Referenslitteratur
Akademiskt läsande och skrivande
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 202 s.
ISBN: 9789144092546 LIBRIS-ID: 18092376
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Övrigt
All litteratur finns tillgänglig via kursens plats på Canvas
Övrigt material som filmer eller webbsidor kan, i mindre omfattning, eventuellt tillkomma
Syfte
Kursen syftar till att deltagaren utvecklar sin förståelse för studenters akademiska skrivande.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska deltagaren kunna:
1. självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra och utvärdera undervisning och examination med särskilt fokus på studenters skrivutveckling,
2 tillvarata, analysera och kommunicera egna och andras erfarenheter samt resultat av forskning inom akademiskt skrivande som grund för utveckling av utbildningen och den egna professionen,
3. diskutera teoretiska perspektiv på akademiskt skrivande i en ämnesdidaktisk kontext.
Innehåll
- Argument, kritiskt förhållningssätt, formalia och struktur i en ämnesdidaktisk kontext
- Strategier för att utveckla studenters skrivande
- Olika former av respons
Särskild behörighet
Anställning för undervisning vid Mälardalens högskola.
Examination
MUN1, muntlig tentamen, 1 hp, muntlig redovisning avseende lärandemål 1-3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 1 hp, filmad studentrespons avseende lärandemål 1 och 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 1 hp, aktivt deltagande vid seminarier avseende lärandemål 2 och 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För G på kursen krävs G på MUN1, INL1 och SEM1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tvågradig skala