Kursplan - Handledarskap
Omfattning
2.5 hp
Kurskod
PEA923
Giltig från
Hösttermin 2019
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2018-12-07
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Artiklar
Thesis supervision in the social sciences: managed or negotiated?.Higher Education, 28(4), 483-498
1994
Targeting L2 Writing Proficiencies: Instruction and Areas of Change in Students' Writing over Time. International Journal of English studies, 1(2), 153 - 174
2001
Ethical leadership: A social learning perspective for construct development and testing. Organizational behavior and human decision processes, 97(2), 117-134
2005
Who is the ideal supervisor? Professional Psychology: Research and Practice, 18(3), 244
1987
Master's thesis supervision: Relations between perceptions of the supervisor-student relationship, final grade, perceived supervisor contribution to learning and student satisfaction. Studies in Higher Education, 37(8), 925-939
2012
Multivoiced supervision of Masters students: a case study of alternative supervision practices in higher education. Studies in Higher education, 31(03), 299-318
2006
Gender and the evaluation of leaders: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 111(1), 3
1992
Developing effective supervisors: Concepts of research supervision, South African Journal of Higher education, 21(4), pp. 680 - 693
2007
Making supervision relationships accountable: Graduate student logs. Australian Universities' Review, The, 38(2), 9
1995
Webbadresser
International Labour Organization
URL: http://ilo.org/dyn/natlex/natlex4.detail?p_lang=en&p_isn=60775&p_count=96243
Referenslitteratur
Skrivboken : skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier
7., revid. uppl. : Malmö : Gleerup, 2014 - 272 s. : b ill.
ISBN: 9789140687487 LIBRIS-ID: 16210791
Språkriktighetsboken
1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag, 2005 - [2], 413 s.
ISBN: 91-7227-381-X (inb.) LIBRIS-ID: 9711720
Svenska akademiens ordlista över svenska språket
Fjortonde upplagan : Stockholm : Svenska akademien, 2015 - xli, 1596 sidor
ISBN: 9789113060125 LIBRIS-ID: 17044519
Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber, 2008 - 263, [1] s.
ISBN: 9789147084609 LIBRIS-ID: 10935499
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Nyfiken på texten : textteori för textpraktiker
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 160 s.
ISBN: 978-91-47-09373-1 LIBRIS-ID: 11315813
Uppsatshandledning och skrivutveckling i högre utbildning : om det självständiga arbetet och skrivande i alla ämnen
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 186 s.
ISBN: 978-91-47-09972-6 LIBRIS-ID: 12766006
Academic writing : a university writing course
3. [rev.] ed. : Lund : Studentlitteratur, 2003 - 399 s.
ISBN: 91-44-03074-6 LIBRIS-ID: 9053733
Syfte
Kursen syftar till att deltagaren utvecklar sin förmåga att handleda uppsatsarbeten.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska deltagaren kunna:
1. diskutera och problematisera studenters lärande inom det egna ämnesområdet utifrån utbildningsvetenskaplig och/eller ämnesdidaktisk forskning med relevans för handledningsprocesser,
2. självständigt planera, genomföra och utvärdera handledning,
3. ge utvecklande respons och genomföra formativ bedömning.
Innehåll
- Teoretiska och metodiska perspektiv
- Strategier för att utveckla det akademiska skrivandet
- Utvecklande respons och formativ bedömning
- Handledarrollen - relationen till studenten
- Forskningsetik
Särskild behörighet
Anställning för undervisning vid Mälardalens högskola.
Examination
PRO1, projektrapport, 2,5 hp, skriftlig rapport avseende lärandemål 1-3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För G på kursen krävs G på PRO1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Denna kurs ersätter PEA902.
Kursdeltagare som är antagen på PEA902 och inte har slutfört PEA902 kan göra det enligt den gamla kursplanen fram till och med hösten 2024. Nya examinationstillfällen anordnas vid behov.
Kursdeltagare som är antagen på denna kurs och har godkänt betyg på PRO1 från PEA902 kan tillgodoräkna sig det på PRO1 i denna kurs.
Lärandemålen i denna kurs överlappar lärandemålen i PEA902.