Kursplan - Plats, rum och rörelse- utomhus
Omfattning
15 hp
Kurskod
ITE300
Giltig från
Hösttermin 2019
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Informationsdesign
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2019-01-30
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Life between buildings : using public space
Washington, DC : Island Press, c2011. - 207 p.
ISBN: 978-1-59726-827-1 LIBRIS-ID: 12326163
The image of the city
[New ed.] : Cambridge, Mass. : M.I.T. Press, 1964 - 194 s.
ISBN: 0-262-12004-6 (inb.) LIBRIS-ID: 4739155
Wayshowing > Wayfinding : basic & interactive
[New rev. and expanded ed.] : Amsterdam : BIS Publishers, 2013 - 240 p.
ISBN: 9789063693237 LIBRIS-ID: 14818682
Att notera rumsupplevelser
Stockholm : Statens råd för byggnadsforskning, 1976 - 72 s.
ISBN: 91-540-2521-4 ; 44:70 LIBRIS-ID: 7415966
Referenslitteratur
Mind in motion : how action shapes thought
First edition : New York, NY : Basic Books, 2019 - viii, 375 pages
ISBN: 9780465093069 LIBRIS-ID: v5bk7pwqs49r4pjw
Om Rörelser
Kungl. Konsthögskolan, 2015
Så byggdes staden : [stadsbyggnad, arkitektur, husbyggnad]
3., uppdaterade och utök. uppl. : Stockholm : Svensk byggtjänst, 2012 - 214 s.
ISBN: 9789173335423 (inb.) LIBRIS-ID: 13527618
Arkitektens handbok 2017
Upplaga 9 : Lund : Studentlitteratur, 2017 - 683 sidor
ISBN: 978-91-44-11867-3 LIBRIS-ID: 20050064
Architecture : form, space, & order
Fourth edition. : Hoboken, New Jersey : Wiley, 2014 - 447 s.
ISBN: 9781118745083 LIBRIS-ID: 16937735
Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber, 2008 - 263, [1] s.
ISBN: 9789147084609 LIBRIS-ID: 10935499
Övrigt
Två vetenskapliga artiklar delas ut vid kursstart. Läses som fördjupning inför litteraturseminarie. Den ena ingår i den ordinarie kurslitteraturen den anda ingår som referens litteratur.
Akademin för innovation, design och teknik,
Syfte
Kursens syfte är att öva sig att analysera och kommunicera strategier för orientering i komplexa offentliga miljöer. Syftet är också att träna sig i att forma miljöer som stödjer orienterbarhet, vilket är centralt i praktiken för en formgivare inom rumslig gestaltning - informationsdesign. Syftet är också att förstå hur miljöns utformning kan inverka på olika målgruppers möjlighet att orientera sig liksom att få insikter i hur ett gestaltningsarbete påverkas av att det sker i en utomhusmiljö. Etiska förhållningssätt inom området design av offentliga miljöer diskuteras, exempelvis inkluderande och exkluderande design.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. beskriva hur area och volym påverkar upplevelsen av en utomhusmiljö
2. visa förmåga att urskilja, analysera och kommunicera olika strategier för att orientera sig i komplexa offentliga miljöer
3.skapa en formgivning där material och konstruktion bildar en fungerande rumslighet utomhus
4. uppvisa förmåga att bibehålla kontrollen över gestaltningens helhet utan att mista uppmärksamheten på enskilda delar
5. visa förmåga att gestalta och resonera kring och göra etiska överväganden i relation till förhållandet: regelverk, användare och föreslagen designåtgärd
6. producera ett prospekt
Innehåll
I kursen ingår teoretiska studier och praktiska tillämpningar. Föreläsningar, studiebesök, seminarier och övningar om samhällsrummens förändring över tid, orienterbarhetens roll i planeringsfasen, estetiska dimensioner i formgivna komplexa miljöer samt etiska överväganden i förhållande till användare och regelverk.
Kursen innehåller metodövningar för analys och dokumentation av platser. Kursen ger tillfälle till produktion av idéskisser med förslag på lämpliga åtgärder för en specifik plats med designlösningar som stödjer orientering. I kursen ingår laborationer kring rörelse och plats.
Särskild behörighet
30 hp inom informationsdesign med inriktning rumslig gestaltning.
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 3,5 hp, (examinerar lärandemål 1-3 och 5), betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Inlämningsuppgift (INL2), 3,5 hp (examinerar lärandemål 6), betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Projekt (PRO1), 5 hp, (examinerar lärandemål 4 och 5), betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Laboration (LAB1), 3 hp, (examinerar lärandemål 2, 3 och 5), betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar med 7,5 hp mot ITE306 Plats, rum och rörelse, ITE232 Plats, rum och rörelse och KIT508 Rumslig gestaltning - utomhus.