Kursplan - Verksamhetsförlagd utbildning 2 - grundlärare F-3 (verksamhetsintegrerad)
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU234
Giltig från
Vårtermin 2020
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2018-12-07
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Tonåringars tänkande och utveckling : kognition, moral och identitet
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 312 s.
ISBN: 9789144078809 LIBRIS-ID: 13500886
Den lärande människan : utveckling, lärande, socialisation
1. uppl. : Malmö : Liber, 2012 - 160 s.
ISBN: 978-91-47-09730-2 LIBRIS-ID: 12447535
Interkulturell pedagogisk kompetens : integration i dagens skola
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 200 s.
ISBN: 9789144094953 LIBRIS-ID: 14844962
Sammanfattning av När livet känns fel : ungas upplevelser kring psykisk ohälsa
Stockholm : Myndigheten för ungdoms- och civilsamhälllesfrågor, cop. 2015 - 31 s.
ISBN: 9789185933891 LIBRIS-ID: 19347929
URL: Fulltext
Artiklar
H. Ek & R. Eriksson (2013) Psychological Factors Behind Truancy, School Phobia, and School Refusal: A Literature Study. Child & Family Behavior Therapy, 35:3, 228-248, DOI: 10.1080/07317107.2013.818899
Övrigt
Övrig litteratur tillkommer vid kursstart och lämnas ut av kursansvarig.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att utveckla och fördjupa den egna förståelsen för och reflekterandet kring verksamheten i skolan och utifrån sina kunskaper i utbildningsvetenskaplig kärna, ämne och ämnesdidaktik planera, organisera och leda verksamhet i syfte att skapa god lärmiljö i skolan.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
1. granska, problematisera och reflektera över egna och andras handlingar i förhållande till den människo-, demokrati-, kunskapssyn och syn på hållbar utveckling som samhället genom läroplan för grund- och gymnasieskolan ger uttryck för,
2. granska, problematisera och reflektera över den egna kommunikativa kompetensen och visa på strategier för egen utveckling,
3. utifrån de ämnesteoretiska kurserna identifiera och välja innehåll och metoder för verksamheten i syfte att främja skolans undervisning,
4. utifrån elevers olika erfarenhet, behov och förutsättningar planera och leda undervisning utifrån ett ämnesdidaktiskt perspektiv samt visa medvetenhet om digitala verktyg ur ett ämnesdidaktiskt perspektiv,
5. visa medvetenhet om olika former för samverkan och dess betydelse för skolans utveckling,
6. dokumentera, diskutera och problematisera sina erfarenheter utifrån ämnesdidaktiskt perspektiv.
Innehåll
- Människo-, demokrati-, kunskapssyn och syn på hållbar utveckling
- Läroplan för grundskolan
- Kursplaner för grundskolan
- Påverkansfaktorer i förskoleklassen och grundskolans årskurs 1-3
- Kommunikativa kompetenser
- Ämnesdidaktik och estetiska läroprocesser
- Digitala verktyg
- Samverkan
- Dokumentation
- Praktisk yrkesteori
Särskild behörighet
37,5 hp från Grundlärarprogrammet F-3 (verksamhetsintegrerad) vari ingår
- 10 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för grundlärare F-3 (verksamhetsintegrerad),
- 10 hp Svenska för grundlärare F-3 (verksamhetsintegrerad), samt
- 10 hp Matematik för grundlärare F-3 (verksamhetsintegrerad),
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - grundlärare F-3.
Examination
VFU1, verksamhetsförlagd utbildning, 4,5 hp, fullgjord verksamhetsförlagd utbildning och dokumentation i studentbok avseende lärandemål 1-6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL1, inlämningsuppgift, 1 hp, inlämningsuppgift med muntlig och/eller skriftlig redovisning avseende lärandemål 3-4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL2, inlämningsuppgift, 1 hp, inlämningsuppgift med muntlig och/eller skriftlig redovisning avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL3, inlämningsuppgift, 1 hp, inlämningsuppgift med muntlig och/eller skriftlig redovisning avseende lärandemål 1-6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Obligatorisk närvaro, minst 21 dagar med 7 timmar/dag i verksamheten, krävs under den verksamhetsförlagda utbildningen.
Besök med handledning görs av kurslärare med beprövad erfarenhet. Dokumentation ska ske i Studentbok för verksamhetsförlagd utbildning som också är underlag för examination. Vid icke godkänd VFU ges ett nytt prövningstillfälle.
Student som anses vara uppenbart olämplig för utbildningen kan underkännas innan VFU-momentet är avklarat.