Kursplan - Pedagogik 91-120
Omfattning
30 hp
Kurskod
PEA102
Giltig från
Hösttermin 2019
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1E (Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen).
Huvudområde(n)
Pedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2018-12-07
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Delkurs 1
Forskningshandboken : för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna
Fjärde upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 506 sidor
ISBN: 9789144122885 LIBRIS-ID: lth08mc8jwfc1hdj
Kunskapsfilosofi : tre kunskapsformer i historisk belysning
Stockholm : Wahlström & Widstrand, 2000 - 263, [1] s.
ISBN: 91-46-17648-9 LIBRIS-ID: 8354009
Vetenskapsteori : en grundbok till de pedagogiska ämnena
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2008 - 285 s.
ISBN: 9789147084722 LIBRIS-ID: 10719795
URL: Omslagsbild
Böcker
Delkurs 2
Tolkning och reflektion : vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 616 s.
ISBN: 9789144046150 LIBRIS-ID: 10142109
Grundkurs i statistik
7., rev. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2011 - 396 s.
ISBN: 978-91-27-12236-9 LIBRIS-ID: 12101735
Etiska dilemman : forskningsdeltagande, samtycke och utsatthet
Malmö : Gleerups, 2012 - 159 s.
ISBN: 978-91-40-67733-4 LIBRIS-ID: 13433178
Artiklar
Övrigt
-
Böcker
Delkurs 1
Kunskapsfilosofi : tre kunskapsformer i historisk belysning
Stockholm : Wahlström & Widstrand, 2000 - 263, [1] s.
ISBN: 91-46-17648-9 LIBRIS-ID: 8354009
Vetenskapsteori : en grundbok till de pedagogiska ämnena
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2008 - 285 s.
ISBN: 9789147084722 LIBRIS-ID: 10719795
URL: Omslagsbild
Böcker
Delkurs 2
Tolkning och reflektion : vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 616 s.
ISBN: 9789144046150 LIBRIS-ID: 10142109
Grundkurs i statistik
7., rev. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2011 - 396 s.
ISBN: 978-91-27-12236-9 LIBRIS-ID: 12101735
Ground rules for social research : guidelines for good practice
2. ed. : Maidenhead : McGraw-Hill/Open University Press, 2010 - xi, 236 p.
ISBN: 0335233813 LIBRIS-ID: 11746353
Etiska dilemman : forskningsdeltagande, samtycke och utsatthet
Malmö : Gleerups, 2012 - 159 s.
ISBN: 978-91-40-67733-4 LIBRIS-ID: 13433178
Artiklar
Syfte
Kursens syfte är att den studerande skall tillägna sig fördjupad kunskap om pedagogik som forskningsdisciplin, som tillämpas i ett vetenskapligt arbete på avancerad nivå.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
Delkurs 1 Vetenskapsfilosofi och det pedagogiska forskningsfältet
1. visa kunskap om vetenskapsfilosofiska frågeställningar inom forskningsområdet pedagogik,
2. visa förståelse för på vilka sätt vetenskapsfilosofiska frågeställningar ligger till grund för ett vetenskapligt arbete i pedagogik,
3. visa förmåga att på avancerad nivå definiera ett vetenskapligt problemområde inom ämnet pedagogik, grundat i vetenskapsfilosofiska ställningstaganden och tidigare forskning.
Delkurs 2 Vetenskapsteori och metod IV
4. visa kunskap om metodologiska traditioner och ställningstaganden,
5. visa förståelse, på avancerad nivå, för vetenskapliga forskningsprocesser och forskningsetiska förhållningssätt,
6. visa förmåga att på avancerad nivå analysera vetenskapliga arbeten utifrån vetenskapsteoretiska och metodologiska överväganden.
Delkurs 3 Uppsats
7. visa förmåga att på avancerad nivå självständigt planera, genomföra och redovisa ett vetenskapligt arbete,
8. visa förmåga att på avancerad nivå skriftligt och muntligt försvara det vetenskapliga arbetet,
9. visa förmåga att på avancerad nivå skriftligt och muntligt kritiskt granska, värdera och diskutera ett annat vetenskapligt arbete.
Innehåll
Delkurs 1 Vetenskapsfilosofi och det pedagogiska forskningsfältet
- vetenskapsfilosofisk fördjupning
- orientering i det pedagogiska forskningsfältet
Delkurs 2 Vetenskapsteori och metod IV
- metodologisk fördjupning
- forskningsetiska principer
Delkurs 3 Uppsats
- självständigt genomförande av en fördjupande studie
- muntlig och skriftlig kritisk granskning av ett vetenskapligt arbete
Särskild behörighet
Pedagogik 1-30, Pedagogik 31-60, Pedagogik 61-90 eller motsvarande.
Av kurserna i pedagogik skall minst 75 poäng vara slutförda inklusive vetenskapsmetod och metod 3 samt 15 hp uppsats inom Pedagogik 61-90. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 samt Engelska A/Engelska 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska B/Svenska 3.
Examination
INL1, inlämning, 7,5 hp, individuell skriftlig inlämning, avseende lärandemål 1 - 3, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL2, inlämning, 7,5 hp, individuell skriftlig inlämning, avseende lärande mål 4 - 6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
UPS1, uppsats, 15 hp, uppsats med tillhörande muntliga och skriftliga seminarieuppgifter samt ventilering, avseende lärandemål 7 - 9 , betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För VG på hela kursen krävs betyget VG på uppsatsen (UPS1).
Varje examinationsuppgift INL 1 - 2, kan examineras maximalt fem (5) gånger.
Under kursen förekommer moment med obligatorisk närvaro, för ytterligare information se studiehandledningen.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
I enlighet med Regler och anvisningar för examinationsärenden på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola erbjuds studenter som varit registrerad på respektive kurs tre tillfällen för omprov (utöver de ordinarie omprov som är inplanerade inom ramen för att kursen gavs sista gången) under de två kommande terminerna som följer efter att kursen gavs sista gången. Efter att de tre examinationstillfällen har erbjudits upphör kursen.